بیست‌و‌هفتمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار

بیست‌و‌هفتمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار به انتخاب اعضای هیات گزینش کتاب و جایزه دکتر محمود افشار به دکتر محمدرضا باطنی، دانشمند ایرانی تعلق یافت.

دکتر محمدرضا باطنی زبان‌شناس، نویسنده و مترجم بزرگ ایرانی است که سال‌ها سرپرستی چندین فرهنگ دوزبانه را- از جمله فرهنگ دوجلدی انگلیسی-فارسی پویا، در موسسه فرهنگ معاصر بر عهده داشته‌اند و تالیفات و ترجمه‌های بسیار ارزشمندی به قلم ایشان منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، درباره زبان و تفکر، درآمدی بر فلسفه (ترجمه)، ساخت و کار ذهن (ترجمه) و دانشنامه مصور (ترجمه) اشاره کرد.

طبق نیت واقف و ماده ۳۴ وقفنامه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با هدف تعمیم زبان فارسی و تحکیم وحدت ملی بخشی از درآمد خود را صرف اعطای جایزه به شاعران و نویسندگانی می‌کند که با آثار خود- چه به زبان فارسی و چه به زبان‌های دیگر- در ترویج و اعتلای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی می‌کوشند. تا کنون بیست‌وشش جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار به دانشمندان ایرانشناس ایرانی و خارجی اهدا شده است. نخستین جایزه در ۱۳۶۸/۹/۲۸ به نذیر احمد، ایرانشناس هندی اهدا شد و دانشمندانی چون منوچهر ستوده، عبدالحسین زرین‌کوب، بدرالزمان قریب، برت فراگنر، آنجلو پیه‌مونتسه، ژیلبر لازار و شاعران بزرگی مانند فریدون مشیری و هوشنگ ابتهاج نیز از برگزیدگان این جایزه بوده‌اند.

مراسم اهدای جایزه به دکتر محمدرضا باطنی که قرار بود در تاریخ هجدهم مهرماه در باغ موقوفات دکتر محمود افشار برگزار شود، به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی عمومی به زمان دیگری موکول شده است.

جوایز ایشان که شامل قالیچه‌ای ابریشمی اثر هنرمندان نائینی و آراسته به نام ایشان و لوح تقدیر و پایزه‌ای است که چهره واقف و نشان موقوفات بر آن نقش بسته، در همین روز در منزلشان به ایشان اهدا شد.

لینک خبر در وبسایت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan