فارس، گرمه (جندق)، آثار تاریخی

فارس، گرمه (جندق)، آثار تاریخی، امامزاده گرمه

یکی از شهدا به نام امامزاده جنید بن حمزه بن موسی بن کاظم (ع) دارای بقعه ای اس که بر فراز تپه ای در جنوب نخلستان گرمه قرار دارد. گنبد آن گلی و گچ اندود است و در دو ضلع شرقی و غربی صحن بقعه شش غرفه و در دو سوی ورودی بقعه دو دالان دیده می شود. بر مزار امامزاده ضریحی چوبین نهاده شده است. این بنا در سال 1313 ه.ق مرمت شده است.

حکمت یغمایی، 86: 1370

فارس، گرمه (جندق)، آثار تاریخی، امامزاده ابراهیم

در دو فرسنگی غرب روستای گرمه قریه ای است که به واسطه داشتن چشمه آب گرم به آبگرم معروف است. این قریه مرمتی ابراهیم بن موسی بن جعفر است. این امامزاده زائر بیشتری دارد و یکی از دلائل آن وجود چشمه معدنی آبگرم است که برای امراض جلدی مفید می باشد. گویند ابراهیم بن موسی بن جعفر که در جنگ گرمه مجروح شده بود چون به این مکان رسید، عصای خود را بر زمین فرو برد و چشمه آب گرمی جوشیدن گرفت. سبک ساختمان بقعه تقلیدی از امامزاده گرمه است.

حکمت یغمایی، 86: 1370

فارس، گرمه (جندق)، آثار تاریخی، امامزاده عبدالله

این بقعه به فاصله کمی از بقعه اول و در جنوب آن واقع است و به امام زاده عبدالله بن سلیمان بن موسی بن جعفر(ع) شهرت دارد. در روز عاشورا نخل گرمه بر دوش جوانان از حسینیه تا امام زاده عبدالله حمل می شود و پس از اجرای مراسم سینه زنی به امامزاده جنید برده می شود. نام این امامزاده ها در جنگ نامه آمده است.

حکمت یغمایی، 86: 1370

فارس، گرمه (جندق)، آثار تاریخی، قبرستان کشته ها

همانطور که اشاره شد در جنگ علویان و قوای سهراب گبر در گرمه عده ای کشته شدند. محلی در گرمه «قبرستان گرمه ها» نام دارد و محل هر قبر به وسیله سنگ چین مشخص شده است.

حکمت یغمایی، 86: 1370

فارس، گرمه (جندق)، آثار تاریخی، قلعه گرمه

روستای گرمه بیش از هزار سال قدمت دارد. این روستا دارای قلعه ای است که درون اتاق ها و راهروها و کوچه ها است و از دویل (ساقه خرما) برای پوشش اتاق ها و ساختن پلکان استفاده شده است.

حکمت یغمایی، 86- 85: 1370

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan