فارس، کاشان، بزرگان (م-ی)

فارس، کاشان، بزرگان، محمدطاهر نقاش کاشانی

از شعرا و هنرمندان و خوشنویسان معروف قرن یازدهم کاشان می باشد. بعضی از آثار نقاشی این هنرمند هنوز نیز در ایوان و سقف رواق امام زاده سلطان عطابخش کاشان به چشم می خورد از آثار خوشنویسی طاهر نقاش می توان آیاتی را که وی به خط ثلث بسیار خوب نوشته و در حال حاضر بر روی آجرهای لعاب دار جبهه شرقی قبر امامزاده حبیب بن موسی(ع) کاشان وجود دارد و در سنه 1070 هـ .ق نوشته شده مشاهده نمود. وی در سال 1091 ه.ق در کاشان بدرود حیات گفته و در ایوان امام زاده عطابخش مدفون گردید.

فرخ یار، 218- 217: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، محمدهادی رمزی کاشانی

محمدهادی رمزی پسر حاج حبیب الله کاشانی از شعرای اواخر سده یازدهم هجری و اوایل سده دوازدهم بوده است. وی در کمال پریشانی طبعی توانا داشت چنانچه هر لطیفه و مثلی را که به نظرش می رسید آن را موزون کرده و هر مثلی را که ذکر می شده از شعر خود استشهاد می نموده است. از آثار معروف رمزی رساله منظوم رمز الریاحین را می توان نام برد که در قالب مثنوی و در معرفی انواع گل به صورت بسیار زیبایی سروده شده است.

فرخ یار، 63- 62: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، محمودخان صبا

محمودخان صبا پسر محمدحسین خان متخلص به «عندلیب» و نوه فتحعلی خان صباست که هر دو از شعرای نامی بوده و در دربار فتحعلی شاه قاجارمقام ملک الشعرایی داشتند. محمودخان به سال 1228 ه.ق در تهران بدنیا آمد. پدر و جدش کاشانی بودند او از نوابغ هنری بود که در زمان ناصرالدین شاه همانند پدر خود لقب ملک الشعرائی را از دربار (ناصرالدین شاه) گرفت. علاوه بر شعر در انواع هنرها همچون نقاشی، منبت کاری، خطاطی، مجسمه سازی، گره چینی، استاد بوده است. تابلوهای نقاشی وی که با رقم «بنده درگاه محمود» امضا می کرده از آثار بدیع نقاشی آب رنگ و رنگ و روغن است. دیوان اشعارش نیز چندین سال قبل توسط مجله ارمغان چاپ شد. ترکیب بندی در رثای اباعبدالله ساخته که بسیار زیباست. وی در شعر از روش عنصری و فرخی و منوچهری و معزی پیروی کرده است. مرگ صبا در سال 1311 هـ . ق یعنی 2 سال پس از قتل ناصرالدین شاه در سن 83 سالگی رخ داد.

فرخ یار، 81: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، محمود منشی کاشانی

روانشاد محمود منشی فرزند ادیب توانا حسینعلی منشی کاشانی در سال 1302 ه.ش در دارالمومنین کاشان متولد گردید. پدرش شادروان میرزا حسینعلی منشی در فن ادب از سرآمدان زمان و به سرودن اصناف شعر و انواع سخن چیره دست بود. بدیهی است استاد محمود منشی، در حجر تربیت و ذیل پرورش چنین پدر ادیب و اهل فنی، که اوقات فراغت خود را در انجمنان ادبی کاشانی می گذراند و بعدها خود او نیز دارای انجمنی شد و در ضمن تعلم ادبیات فارسی و عربی از پدر فاضل خود در محضر دایی پدرش شادروان ناصری کاشانی به تکمیل مراتب نفسانی و علوم و فنون متداول عصر سرگرم شد و از محضر آیت الله میرزا مجدالدین نراقی بهره هایی شایان برد. استاد منشی قریحه شاعرانۀ خود را مرهون تربیت پدر ادیب و دانشمندش بود. او در نوشتن نشر نیز در میان همۀ نویسندگان معاصر بی هیچ شائبه اغراق و مبالغه، از حیث ایجاز و اختصار و ساده نویسی از عالیترین امتیاز برخوردار است. دلیل این امر نیز حدود نیم قرن همکاری وی با مطبوعات کشور و کسب تجارت و تحصیل آزمونهای فنی بود. استاد از سال 1347 تا 1361 ه.ش در فرهنگستان زبان اشتغال داشت و ضمن سرپرستی مجله هفت هنر و چند مجله دیگر به تدریس در «ماده ریتم شعر فارسی» پرداخت. تألیفات: کتاب سلام بر حسین که چندین بار به چاپ رسید، صادق آل محمد که بهترین کتاب سال شناخته شده و چندین بار به طبع رسید، معیار شناسی در شعر فارسی و . . . .

فرخ یار، 143- 142: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، معین الدین احمد کاشانی

شیخ عبدالجلیل رازی وی را از وزرای شیعه شمرده و می نویسد: «معین الدین و برادرش مجدالدین مدارس و جوامع بسیاری احداث کردند». صاحب کتاب تاریخ الوزراء شرح از محامد اخلاق معین الدین را ذکر نموده و می نویسد: «مشارالیه در انهدام بنیان گروه ملاحده جدیت داشت و بالاخره بدست همین دسته نیز کشته شد. از فرزندان بزرگ او فخرالدین طاهر کاشانی بود که در ابتدای سلطنت ارسلان بن طغرل بن محمد بن ملکشاه به وزارت رسید و کفایت بسیار از خود نشان داد پسر فخرالدین نیز پس از پدر راه او را ادامه داده و به وزارت رسید».

فرخ یار، 26: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، ملافتح الله کاشانی

ملافتح الله بن ملاشکرالله از علما و فقها بزرگ و متبحر اواخر سده دهم هجری بود. در علوم دینی خصوصاً در تفسیر مهارت و چیرگی خاصی داشته و تألیفات مهم او بهترین وسیله اثبات این مدعا است که کتاب های تنبیه الغافلین و تذکره العارفین که شرح فارسی نهج البلاغه می باشد، خلاصه المنهج که خلاصه منهج العارفین است. کشف الاحتجاج که ترجمه فارس احتجاج طبرسی است و مهنج الصادقین فی الزام المخالفین که تفسیر بزرگی به فارسی است همگی از آثار ارزنده این عالم جلیل القدر است ملافتح الله کاشانی در سال 988 ه.ق وفات یافت.

فرخ یار، 127: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، ملامحسن فیض کاشانی

دانشمند عالیقدر محمدبن مرتضی الکاشانی ملقب و مشهور به ملامحسن فیض از اجله فقها و اکابر علمای مذهب تشیع در دوران صفویه است، او در کاشان متولد شد و پس از پایان مقدمات علوم و دانش های زمان خویش به شیراز رفت و به حلقۀ شاگردان علام عالیقدر ملاصدرا پیوست. علامۀ فقید فیض کاشانی در قم سکنی گزیده بود اما وقتی که شنید سید ماجد بحرانی سالف الترجمه وارد شیراز شده به قصد کسب فیض بدان دیار عزیمت کرد و در آن شهر با دختر ملاصدرای معروف ازدواج نموده و لقب «فیض» را نیز از او گرفت. تألیفات گرانبهای او آئینه تمام نمائی از تبحر و فضل و کمال و هوش و حسن سلیقه و پایداری و اطلاعات و سیع او در علم معقول و منقول می باشد که آنها را بالغ بر 130 الی 200 جلد دانسته اند. معروفترین و نفیس ترین تألیفات علامه فیض عبارتست از : کتاب وافی در شرح اخبار و روایات کتب اربعه شیعه که مشتمل بر 15 جزء است و کتاب تفسیر صافی، تفسیر آصفی، تفسیر مصفی، و . . . . بعضی کتب تاریخ ولادت فیض را در حدود سال های 1006 الی 1008 هـ .ق دانسته اند و تاریخ وفات وی را نیز بین سال های 1090 تا 1091 اعلام نموده اند. مدفن فیض کاشانی در مقبرۀ کوچکی معروف به کرامات یا کرامت در جوار میدان قاضی اسدالله کاشان واقع و زیارتگاه عام و خاص است.

فرخ یار، 106- 104

فارس، کاشان، بزرگان، ملامحمدرضا ابن روح

ابن روح از شعرای بزرگ اواخر دوران قاجار است که در آران می زیست و بخاطر اینکه فرزند روح الامین بوده در شعر «ابن روح» تخلص می کرده است، وی به سال 1328 ه.ق در آران وفات یافت و در صحن مطهر امام زاده محمد هلال (ع) به خاک سپرده شد.

فرخ یار، 24: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، ملامحمدمهدی بن ابی ذر نراقی

ملامحمد مهدی بن ابی ذر نراقی معروف به محقق نراقی که برخی از افاضل او را خاتم الحکماء و المجتهدین خوانده اند. سرسلسله دودمان نراقی کاشان و از علمای معروف قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری است. وی جامع جمیع علوم عقلی و نقلی در روزگار خود بود و تألیفاتی در رشته های گوناگون علوم از فقه و اصول و فلسفه و حکمت و ریاضی و اخلاق و غیره دارد. عمدۀ تحصیلات او در اصفهان بود و در خدمت علمای آن شهر کسب دانش کرد. ریاضی را از ملا اسماعیل خواجویی و علوم دیگر را از حاج شیخ محمد و مولانا مهدی هرندی و میرزا نصیر و شیخ یوسف و آقا محمدباقر بهبهانی آموخت. از تصنیفات و تألیفات او: کتاب لوامع، المعتمد در فقه، جامع الافکار در حکمت و . . . مرحوم ملامهدی نراقی که از نوادر روزگار خود به شمار می رفت در حدود 60 سالگی به سال 1209 هـ .ق در کاشان وفات یافت جنازه مطهرش را به نجف اشرف حمل و در آنجا به خاک سپردند.

فرخ یار، 168- 167: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، ملامحمد نراقی

مولانا حاج محمد عبدالصاحب نراقی متخلص به «صاحب» پسر ملا احمد فاضل نراقی که از دانشمندان عصر بود به تاریخ پنجم صفر سال 1215 ه.ق در کاشان متولد شد وی تحصیلاتش را نزد پدر دانشمند و بزرگوارش به انجام رسانید و در علم و فضیلت مورد محبت پدر بود. ملامحمد طبع شعر نیز داشته و نیکو می سروده است. از تصنیفات او سه کتاب در علم حکمت و فقه به نام مشارق الاحکام در فقه و انوارالتوحید در حکمت الهیه و مراصد در اصول فقه و یک کتاب مثنوی صاحب می باشد که بالغ بر دوهزار و دویست بیت است. وی همچنین رسالات دیگری نیز در طهارت و صلوه تألیف نمود که عمرش کفاف تکمیل و ختم آن را ندارد. ملامحمد در محرم سال 1297 هـ .ق دراین شهر وفات یافت و جنازه اش به نجف اشرف حمل و در آنجا دفن گردید.

فرخ یار، 172: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، ملامهدی بن حاج ملامهدی بن ابی ذر نراقی

وی برادر ملااحمد فاضل نراقی است که پس از مرگ پدر خود به سال 1209 ه.ق در کاشان به دنیا آمد و بدین سبب نام او را نام پدر (مهدی) نامیدند و چون کوچکترین فرزند ملامهدی نراقی بود او را آقا کوچک لقب داده بودند ولی هنگامی که محمدشاه قاجار از اصفهان مراجعت کرده بود و قصد رفتن به تهران را داشت در کاشان با ملامهدی ملاقات کرد و به جای لقب آقاکوچک به او عنوان «آقابزرگ» را داد. آقابزرگ یکی از علمای بزرگ خاندان نراقی کاشان است. از آثار او کتاب تنقیح الاصول در دو مجلد و شرح بر ارشاد به نام المقاصد العلیه می باشد. وی در سال 1268هـ .ق بدرود زندگی گفت. مدفنش نزدیک بقعۀ ابن بابویه قرار دارد.

فرخ یار، 175 174: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، مولانا احمد فاضل نراقی

حاج ملا احمد فاضل فرزند خاتم الحکماء و المجتهدین مولانا محمدمهدی بن ابی ذر نراقی یکی از بزرگترین علمای خاندان نراقی کاشانف در این شهر بدنیا آمد. وی تحصیلات خود را نخست نزد پدربزرگوارش آغاز کرد و بسیاری از دانسته های خود را از او آموخت و سپس مدتی در خدمت عالم معروف آن عصر سیدمهدی بحرالعلوم اقتباس فواید کرد و بهره ها یافت. ملااحمد گذشته از مراتب علمی، از نفوذ و قدرت سیاسی نیز برخوردار بود. فتحعلی شاه قاجار مدرسۀ سلطانی را برای وی بنیان نهاد و تولیت و تدریس مدرسه را به او مفوض کرد. ملااحمد جامع معقول و منقول بود و علاوه بر فقه و اصول تألیفات بسیاری در رشته های مختلف علوم دارد. اهم آثار او ازین قرار است: مستند الشیعه در احکام شرعی، کتاب شرح تجرید الاصول 7 مجلد، عواید الایام، مفتاح الاصول، تذکره الاحباب، خلاصه المسایل، مناسک الحج و . . . . ملااحمد نراقی در سال 1245 هـ .ق در کاشان وفات یافت.

فرخ یار، 170- 169: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، مولانا حاتم کاشی

نام او هیبت الله و شغلش ارثاً سمساری بوده است. او شاعری شیرین گوی بود که در عصر صفوی می زیست و در شعر «هیبت» تخلص می نمود مولانا چهره ای سبز و سیاه داشته و ظرفاء کاشان طعن هندوئی بر او می زدند.

فرخ یار، 46: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، مولانا کمال الدین محتشم کاشانی

مولانا محتشم کاشانی از مشهورترین و نامدارترین شعرای دوره صفویه و شاعر درباره شاه طهماسب صفوی بوده است نام شریفش علی و فرزند خواجه میراحمد بود. همانطوری که در عالم آرای عباسی و در رساله معروف نقل عشاق وی درج است، گرچه در اوان جوانی اشعار ذوقی و قصیده مدحی و غزل می گفت ولی سپس بعلت تمایل دینی و تشویق سلطان صفوی و احساسات مذهبی تشیع در دربار روش خود را عوض کرد و اشعاری مبنی بر تذکره مصائب و سختی ها و وقایع دینی و خلاصه مرثیه پرداخت و در همین سبک نیز شهره گرفت به طوری که می توان او را معروفترین شاعر مرثیه سرای ایران دانست. سال وفات او را تذکره نویسان بالاتفاق 996 هـ .ق ذکر کرده اند قبر محتشم کاشانی در محله پاقپان (کوی محتشم کاشان) قرار دارد.

فرخ یار، 148- 147: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا ابوالقاسم نراقی

حاج میرزا ابوالقاسم نراقی ملقب به نجم الدین فرزند حاج محمدبن مولانا احمد فاضل نراقی از علمای معروف خاندان نراقی است. وی به سال 1252 هـ .ق در کاشان متولد شد و در فقه و اصول بسیار مهارت داشت. او تألیفات ارزنده ای نیز از خود به یادگار گذاشت: از جمله: تسهیل الدلیل فی الفقه، آثارالرحمه فی علامات الظهور، تفریخ الفواد و از همه مهم تر کتابی در رجال به نام شعب المقال فی درجات یا احوال الرجال.

فرخ یار، 174- 173: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا حسابی نطنزی

نامش میرزاسلمان و از اهالی نطنز بود. وی در انواع علوم و فنون ماهر و در علم موسیقی جوانی مستعد و قابل بوده و شعر نیز نیکو می سروده است. از جمله تألیفات متعدد او کتابی به نام اوصاف البلاد در توصیف عجایب و غرایب و مشاهیر بلاد است.

فرخ یار، 178: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا عباس خان شیبانی

وی برادر متین السلطنه سابق الذکر و از اساتید فن کتابت و تحریر بوده است. در اوایل مشروطه و تشکیل اولین مجلس شورای ملی او بعنوان تندنویس و خوشنویس مجلس استخدام و تا اواخر عمر در این شغل انجام وظیفه نمود. آثار خطی که از او باقیمانده است نمایانگر استادی وی در زمینه خوشنویسی بوده است.

فرخ یار، 214: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا صمد بیدگلی

از خوشنویسان معروف خط نسخ در عصر زندیه است. وی در بیدگل زندگی می کرده و خطوط شکسته و نسخ را در نهایت زیبایی و بسیار استادانه می نوشته است. هنوز هم خطوط دست نوشته وی مورخ به سال 1212 هـ. ق در محراب ایوان مسجد نقشینه بیدگل مشاهده می شود.

فرخ یار، 204: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا محمدتقی مستوفی (سپهر)

میرزا محمدتقی خان سپهر کاشانی ملقب به لسان الملک فرزند ملاعلی از مورخین چیره دست زمان سلطنت سلسله قاجاریه و معاصر فتحعلی شاه قاجار و محمدشاه قاجار بود و به سال 1207 هـ .ق در کاشان متولد شد. مولف ماثر والاثار می نویسد:  میرزا محمدتقی مستوفی متخلص به «سپهر» و مولف ناسخ التواریخ است او را باید از فحول رجال ایران دانست. در نویسندگی و سخنوری بحری ذخار و سپهری ذوار بود. علاوه بر آثار منظوم دو فرزند فاضل و عالم داشت و مرگ وی به سال 1297 هـ .ق اتفاق افتاده و در نجف مدفون شد. دورۀ ناسخ التواریخ که از تواریخ معتبر و مهم دوران قاجاریه است متعلق به او می باشد. از دیگر آثار او: کتاب براهین العجم است که در علم قافیه نگاشته و مورد اعتماد اهل فن می باشد، آئینه جهان نما، اسرالانوار فی مناقب الائمه الاطهار، جنگ تواریخ و دیوان شعر است.

فرخ یار 1370، 6 و145

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا محمدکمال الملک

دست تقدیر سال 1226 ه.ش برای کودکی که در کاشان متولد می شد احراز از افتخار و مقام بزرگترین نقاش سده اخیر را ثبت کرد این کودک محمد نام داشت و در دامان پدر و مادر هنرمندی تربیت یافت. محمد پس از گذرانیدن تحصیلات ابتدایی دل از دیار کند و به تهران رفت و به مدرسه دارالفنون که در آن ایام تنها مرجع علم و عمل بود قدم گذاشت. او از همان ساعت ورودش می خواست هنرش به سر زبان ها بیفتد و روزی قرعه فال به نام آقای مدیر مدرسه افتاد محمد صورت آقای مدیر را با قلم سیاه ساخت و آن وقت بود که همه حتی آقای مدیر او را ملقب به میرزا محمد کردند و همین تابلو سه بعدی توجه ناصرالدین شاه را به خود جلب کرد و بدون تأمل دستور داد اتاقی از شمس العماره در اختیار نامبرده بگذارند تا با خیال راحت به ادامه هنرش مشغول شود. میرزا محمد در حدود دویست تابلو زیبا و گرانبها ساخت و ملقب به کمال الملک شد. استاد برای آشنایی بیشتر سفری به اروپا داشت او پس از مراجعت به ایران هنرستانی به نام مدرسه صنایع مستظرفه تأسیس نمود. در سال 1300 حوادثی برایش حسودان تراشیدند که متأثر  شد و شش سال بعد استعفا کرد و یکسال بعد او را به ملک شخصی که در حوالی نیشابور داشت تبعیدش کردند. وفاتش در 27 مرداد 1319 ه.ش اتفاق افتاد.

فرخ یار، 220- 219: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا محمد نطنزی (کاشانی)

آیت الله میرزا محمد نطنز ی کاشانی فرزند علامه میرزا ابوتراب نطنزی (1262 هـ .ق) سبط علامه حاج ملا احمد نراقی (معروف به فاضل) از علمای بزرگ قرن سیزدهم هجری در کاشان بوده است. وی تحصیلاتش را در نزد پدر و نیز عمویش مرحوم آیت الله العظمی حاج ملامحمدحسین نطنزی تکمیل نمود و پس از ارتقاء به مقامات بلند علمی به تدرس و افاضه پرداخته و از اساتید بنام علوم اسلامی در عصر خویش بشمار می رفت. میرزا صمد نطنزی در اوائل قرن چهاردهم هجری در کاشان چشم از جهان فرو بسته و در بقعه مرحوم حاج ملامحمدحسین نطنزی مقابل تربیت علامه ملامحسن فیض کاشانی مدفون گردیده است.

فرخ یار، 182: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا مقصود

ملامقصود خرده فروش، کاشانیست و در خط نستعلیق و نسخ استاد و شاعری بالغ سخن و صاحب فن بوده است. وی از شعرای عصر صفوی و برادر باقر خورده است که در سال 987 هـ .ق در شهر یزد دزدان به طمع مال او را در بستر خواب کشتند.

فرخ یار، 136: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرزا هبه الله

از خوشنویسان معروف اواخر عصر طلایی هنر در دوره تیموری است وی شاگردان بسیاری تربیت نمود که بعضی از آنها به دربار امرای تیموری راه یافتند. از معروفترین شاگردان میرزا هبه الله می توان معزالدین محمدحسینی کاشانی را نام برد.

فرخ یار، 202- 201: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، نظام وفا

نظام وفا شاعر توانای معاصر ایران به سال 1266 ه.ش در آران دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدائی خود را در کاشان به پایان رسانید. وی به هنگام جوانی در نهضت های آزادیخواهی آن زمان شرکت می کرد و سری پرشور از عشق به میهن داشت. تحصیلات خود را در علوم ادبی ادامه داد و چندی هم به آموختن پزشکی و فلسفه پرداخت و سال ها در آموزشگاه های دولتی زبان و ادبیات پارسی تدریس می کرد. دوستدارانش را بیشتر دانشجویان تشکیل می دادند. آثار منظوم و منثور بسیاری از او باقی است. از جمله آثار وی که تاکنون به چاپ رسیده عبارت است از: یادگار سفر اروپا شامل دیدنیها و نامه های دوستانه مثنوی جیب و رباب شامل نظم و نثر و نمایشنامه های ستاره و فروع، فرزانه و فروز، بهرام و ناهید و منظومه های پیروزی دل و گذشته ها. بسیاری از کتب و آثار نظام وفا در زمان حیاتش چاپ شد دیوان اشعار او نیز چند سال قبل به وسیله انتشارات تالار کتاب چاپ و منتشر گردید. نظام وفا در سال 1343 ه.ش وفات یافت.

فرخ یار، 163- 162: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، میرمحمد طاهر علوی

میرمحمد طاهر که ظاهراً «علوی» تخلص می نموده است از شعرای قرن یازدهم هجری همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی است. وی در اصل کاشانی ولی مدتی را در اصفهان زیسته و سرانجام به کشمیر مسافرت نمود و در آنجا به سال 1136 ه.ق وفات یافت.

فرخ یار، 100: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، نوائی کاشانی

از شعرای خوشنویس هم عصر و هم دوره میرزا هبه الله کاشانی است. نوائی در هنر خوشنویسی و بالاخص در فن نستعلیق سرآمد هم عصران خود بود و سرانجام جزء هنرمندان ثابت و مقرری بگیر دربار بایسنقر میرزا درآمد و جزء 40 نفر هنرمند معروف ملازم دربار وی بود.

فرخ یار، 202: 1370

فارس، کاشان، بزرگان، هدی کاشانی

ملامحمد معروف به علم الهدی و متخلص به هدی فرزند ارشد فیض کاشانی در عصر صفوی
می زیسته است. وی علاوه بر تبحر در فقه و حکمت و اصول ذوق ادبی سرشاری نیز داشته است. هدی به سال 1115 هـ .ق در کاشان وفات نمود و در جنب مزار پدرش فیض کاشانی مدفون است. وی دارای فرزندی بنام محمدحسن بوده است که ذوق شعرگوئی داشته و که کتاب انوارالحکمه فیض (پدربزرگ خود را) در سال 1142 هـ .ق نوشته است.

فرخ یار، 133- 132: 1370

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan