فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی

فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی، اشکفت گاوی  

در چندین مکان باستانی نزدیک رودخانه «کور» در فارس آثار موستری از دوره میانی دوران پارینه سنگی حدود 100 تا 40 هزار سال پیش  یافت شده است که مشهورترین آنها «اشکفت گاوی» است.

 Sumner, W. M. 1980

فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی، تل باکون

تل باکون دو تپۀ نزدیک بهم (الف و ب) هستند که در حدود 5/2 کیلومتری جنوب تخت جمشید در مرودشت فارس واقع شده اند. آثار تپه ب قدیمی تر از الف است. در حفاری تپه ب دو دورۀ متمایز مشخص شده که قدمت دورۀ اول به حدود 5000 پ.م و قدمت دورۀ دوم به حدود 4500 پ.م می رسد.

ملک شهمیرزادی، 430-421: 1378

فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی، تپه تل قلعه 

این تپه در جلگه سعادت آباد پارسه واقع شده است. حفاری بر روی این تپه توسط هیات بلژیکی به سرپرستی پروفسور واندنبرگ در سال های 5-1951 انجام گرفته است. در این تپه آثاری از هزاره های چهارم تا دوم پیش از میلاد یافت شده است.

Vanden Berghe , L . 1969: 43- 44

فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی، تل جری

تل جری در 16 کیلومتری جنوب شرقی تخت جمشید در مرودشت فارس و در شمال روستای خیرآباد واقع شده است. این تپه شامل دو برجستگی الف و ب است. سرپرستی حفاری دوتپه را مسودا و تاستوساتو بر عهده داشته اند. در نتیجۀ حفاری ها، در تپۀ الف 7 طبقۀ استقراری و در تپۀ ب 8 طبقۀ استقراری تشخیص داده شده است. به نظر می رسد آثار به دست آمده از تل جری مشابه آثار دورۀ اول سیلک و از نظر قدمت جدیدتر از آثار تل موشکی هستند. (اواخر هزاره 7 پ.م)

Egami, Namio., 1977

فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی، تل گپ

تل گپ در 16 کیلومتری جنوب شرقی تخت جمشید و در حدود 2 کیلومتری غرب روستای خیرآباد واقع شده است. این تپه مجموعه ای از 7 برجستگی است. هیأت باستان شناسی ژاپن به سرپرستی توشیهیکو سونو حفاری منطقه را انجام داده است. در این کاوش ها 17 لایۀ استقراری و 2 دورۀ فرهنگی تشخیص داده شد. به طورکلی سفال های تل گپ از نوع سفال های تپۀ الف تل باکون هستند و احتمالاً به هزاره 4 پ.م تعلق دارند.

Egami, Namio and Toshihiko sono., 1962

فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی، تل موشکی

تل موشکی در شمال روستای خیرآباد مرودشت فارس و در 16 کیلومتری جنوب شرقی تخت جمشید واقع شده است. حفاری این منطقه ابتدا توسط وندنبرگ و سپس هیأتی از دانشگاه توکیوی ژاپن انجام گرفت. در این حفاری ها بقایای 5 طبقۀ استقراری تشخیص داده شد. بر اساس آثار به دست آمده از تل موشکی، قدمت این تپه به حدود 6700 پ.م می رسد. سفال زورقی شکل و بشقاب های با زاویۀ نزدیک به کف، از سفال های ویژه تل موشکی هستند.

Fu kai, shinji and Toshio Matsutani 1973

فارس، مرودشت، آثار دیرینه شناسی، غار بیزجان

این غار، پناهگاهی سنگی مربوط به دوران پیش از تاریخ در ارتفاعات شرقی روستای بیزجان است که دارای دو دهانه می باشد. ابزار به دست آمده از این غار مربوط به دوران نوسنگی است. همچنین سفال های پیش از تاریخ و یک دستبند شیشه ایی نیز در اطراف این غار یافت شده است.

کمالی سروستانی، 277: 1384

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan