فارس، قوچان، بازی ها

فارس، قوچان، بازی ها، اُصّو لولی

تعداد: دو گروه

جنس: هردو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان به دو گروه تقسیم می شوند و دو استاد انتخاب می کنند. استادها یارگیری می کنند و پشک می اندازند تا وضعیت گروهی که باید بازی را شروع کند، مشخص شود. گروه برنده بر دوش گروه بازنده سوار می شود، سپس به صورت دایره می ایستند. استاد گروه برنده چشم استاد گروه بازنده را می گیرد. سپس با دست دیگرش یکی از جهت های اصلی را نشانه می گیرد و می گوید: اُصّولولی. کسی که چشم هایش بسته است باید جهت را حدس بزند. اگر درست حدس زد جاها عوض می شود، در غیر این صورت بازی ادامه می یابد.

قزل ایاغ، 248: 1379

فارس، قوچان، بازی ها، تسمه تسمه       

تعداد: دو گروه

جنس: هردو

اشیاء: کمربند یا تسمه یا طناب

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و بین خود پشک می اندازند تا مشخص شود کدام دسته مدافع تسمه ها و کدام دسته مهاجم خواهد بود، سپس به نسبت تعداد بازیکنان دایره ای در مرکز زمین بازی رسم می کنند و مدافعان به داخل دایره می روند و تسمه ها را روی زمین بین دو پای خود قرار می دهند. بازی آغاز می شود، مهاجمان حمله می کنند و سعی می کنند تسمه ها را بربایند و مدافعان باید آن ها را برانند. اگر یکی از مدافعان بدون آنکه یک پایش را از دایره بیرون بگذارد بتواند با پای دیگرش روی پای یکی از بازیکنان مهاجم بزند، جای دو دسته عوض می شد. همچنین اگر بازیکنان داخل دایره بتوانند بازیکنان حریف را به داخل دایره بکشند باز هم جاها عوض خواهد شد. بر عکس اگر بازیکنان مهاجم بتوانند تسمه ای را بربایند و با آن به پاهای بازیکنان دیگری که صاحب تسمه هستند بزنند تا تسمه های آن ها را از دستشان در آورند، آن وقت با آن تسمه ها به زدن ادامه می دهند تا یکی از بازیکنان موفق شود یکی از آنها را به داخل دایره بکشد یا به پای آنها لگد بزند. مهاجمان در عین حال سعی می کنند بازیکنان داخل را هل داده از دایره بیرون کنند تا تعداد آن ها کم شود.

قزل ایاغ، 252: 1379

فارس، قوچان، بازی ها، رها، رها          

تعداد: دو گروه

جنس: هردو

گروه سنی: نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه باز : بازیکنان دو دسته می شوند. یک دسته فرار می کند و دسته دوم آنها را تعقیب می کند. افراد گروه اول باید به هم برسند و دست های همدیگر را بگیرند. اگر موفق شوند چنین کاری را بکنند، رها می شوند و گروه تعقیب کننده کاری نمی تواند بکند. اما گروه تعقیب کننده تمام تلاش خود را می کند که نگذارد دست اعضای گروه اول به هم برسد. هر یک از اعضای تعقیب کننده که بتواند یکی از بازیکنان گروه مقابل را بزند آن بازیکن را از دور بازی خارج کرده است. بازی اینقدر ادامه پیدا می کند تا از گروه اول فقط یک نفر باقی بماند، آن وقت جای دو دسته عوض می شود.

قزل ایاغ، 258: 1379

فارس، قوچان، بازی ها، شیر در رو، روباه را بخور               

تعداد: دو گروه

جنس: هردو

گروه سنی: نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان به دو گروه تقسیم می شوند و دو نفر را به عنوان استاد مشخص می کنند. سپس برای تعیین گروه مخفی شده و گروه جست و جو کننده، قرعه کشی به عمل می آورند. گروه مخفی شده خود را در میان کوچه ها، خرابه ها و پشت درختان پنهان می کند. آن گاه دو استاد با افراد گروه جست و جو کننده حرکت می کنند. هر دو استاد، همصدا با هم می گویند: «شیر در رو» و افراد جست و جو کننده جواب می دهند: «روباه بخور». در موقع تکرار شیر در رو، روباه بخور، اشعار دیگری نیز می خوانند. استاد و گروه جستجو کننده باید مراقب باشند که گروه مخفی شده آن ها را به دام نیندازند. زیرا در اینصورت باید آن ها را تا مرکز سواری بدهند. اگر یکی از جستجوکننده ها جای آنها را حدس بزند و بگوید: «سیاهی را دیدم» باید همگی پا به فرار بگذارند. در این موقع مخفی شده ها هم از پناهگاه های خود خارج شده و آن ها را تعقیب می کنند. جست و جو کنندگان اگر بتوانند قبل از گرفتار شدن خود را به مرکز برسانند، از سواری دادن معاف می شوند. اما اگر هر کدام مخفی شدگان بتوانند جست و جو کننده ای را بگیرد، می تواند تا مرکز سوار او بشود.

قزل ایاغ، 261: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan