فارس، قزوین، آثار تاریخی

فارس، قزوین، آثار تاریخی، آب انبار حاج کاظم

این آب انبار که در سال 1256 ه.ق و در دورۀ قاجار توسط «حاجی اسماعیل» نامی ساخته شده است، بزرگ ترین و زیباترین آب انبار قزوین به شمار می رود. بنای آب انبار دارای سردر بزرگ کاشی کاری شده، محوطه آب انبار با چهار پله سنگی و چهار هواکش است. دو کتیبه مرمرین مورخ 1256 ه.ق در ورودی آب انبار نصب شده است.

ملّازاده، محمّدی، 159: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، آب انبار حکیم

آب انبار حکیم در دورۀ قاجاریه و در حدود سال 1244 هـ .ق توسط حاج میرزا حکیم ساخته شده است. این آب انبار دارای کتیبه ای به خط سفید بر روی کاشی بنفش است و به شمارۀ 1336 به ثبت تاریخی رسیده است.

ملّازاده، محمّدی، 159: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، آب انبار سردار

این آب انبار مربوط به دورۀ قاجاریه می باشد که در سال 1227 ه.ق توسط دو برادر به نام های حسن خان و حسین خان سردار ساخته شده است. آب انبار سردار دارای پوشش گنبدی بوده و بر بالای این گنبد، گنبد کچکتری با کاشی فیروزه ای قرار دارد.

آگاهینامه، 20: شماره 21: 1356

فارس، قزوین، آثار تاریخی، بازار قزوین

بازار قزوین در دوره های مختلف تاریخی از اهمیّت بسیاری برخوردار بوده است، امّا بافت کنونی بازار بیشتر شامل ساخته های صفوی و قاجاریه است. این مجموعه مشتمل بر شاخۀ اصلی بازار، بازارچه ها، قیصریه، سراها و تیمچه ها و . . . است. پوشش محور اصلی و میانی بازار طاق و گنبد می باشد. از بخش های مهم بازار می توان به سرای وزیر، سرای سعدالسلطنه، سرای رضوی و تیمچه بازار اشاره کرد.

بناهای تاریخی قزوین، 36-34: 1371

فارس، قزوین، تاکستان، آثار تاریخی، برج های خرقان

این دو برج که در فاصلۀ حدود سی متری یکدیگر واقع شده اند، آرامگاه دوتن از بزرگان سلجوقی، ابوسعید بیجار و ابومنصور ایتلای بوده اند. برج اول در سال 460 ه.ق و برج دوم در سال 486 ه.ق ساخته شده است. نقشۀ برج ها هشت ضلعی است و در اضلاع هشت گانۀ آن ها هشت ستون مدور قرار گرفته است. برج ها دارای تزئینات کاشی می باشند.

کیانی، 66-64: 1385

فارس، قزوین، آثار تاریخی، پل شاه عباسی

این پل از آثار منسوب به دورۀ صفویه است که بر روی رودخانۀ «شدو» احداث شده است. پل شاه عباسی قزوین دارای طول 52متر، عرض 7/4 متر، دو دهانۀ بزرگ و یک دهانۀ کوچک است. در ساخت پل از بلوک های سنگی و ملات آهکی استفاده شده است.

ملّازاده، محمّدی، 161-160: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، حمام شاه عباسی

این حمام از آثار مربوط به دورۀ صفویه به شمار می رود و احتمالاً در دورۀ قاجاریه بازسازی شده است. حمام دارای رخت کن مستطیل شکل، گرم خانه و خزانه است. حمام شاه عباسی تا دورۀ اخیر مورد استفاده بوده است.

ملّازاده، محمّدی، 162: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، حمام صفا

این حمام که به حمام «حاج محمّد رحیم» نیز مشهور بوده است، از آثار مربوط به دورۀ قاجاریه است. سربینه حمام دارای پوشش گنبدی و هشت ستون سنگی است. در ساخت بنای حمام صفا از سنگ، آجر و ملات ساروج استفاده شده است.

بناهای تاریخی قزوین، 39 : 1371

فارس، قزوین، آثار تاریخی، حمام قجر

حمام قجر که از مهم ترین و قدیمی ترین حمام های قزوین است، از آثار منسوب به دورۀ صفویه و شاه عباس دوم می باشد. این حمام در قدیم «حمام شاه کهنه»، در مقابل «حمام شاه تازه» که توسط فتحعلیشاه قاجار ساخته شده بود، خوانده می شده است.

ملّازاده، محمّدی، 162: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، سد سیّد علی خان

این سد که مربوط به دورۀ قاجاریه می باشد، در نزدیکی روستای باراجین قزوین و بر روی رودخانۀ «ارنزک» احداث شده است. دیوارۀ اصلی سد دارای طول 25 و ارتفاع 10 متر است و در ساخت آن از قلوه سنگ، سنگ های تراشیده و ملات آهکی استفاده شده است.

ملّازاده، محمّدی، 161: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، شاهزاده حسین

این بنا آرامگاه حسین فرزند امام رضا (ع) است که توسط صفویان در قزوین ساخته شده و در زمان قاجار بخش هایی به آن افزوده شده است. قدیمی ترین و زیباترین اثر مجموعه، در چوبی منبت کاری شده مورخ 967 ه.ق است.

کیانی، 135: 1385

فارس، قزوین، آثار تاریخی، قلعه الموت (قلعه حسن)

قلعه الموت در شمال شرقی گازرخان، در سال 226 ه.ق ساخته شده و سپس در سال 483 ه.ق به تصرف حسن صباح (اسماعیلیه) درآمده است. بنا شامل قلعه بالا و قلعه پایین است و تنها یک راه ورودی دارد. یکی از شگفتی های این بنا، سامانه پیچیده آب رسانی با تنبوشه است.

تقوی، رضایی، 49 : 1388

فارس، قزوین، آثار تاریخی، کاخ چهلستون

این بنا در دورۀ صفوی و در سال 966 ه.ق در باغی معروف به سعادت آباد ساخته شده است. بنای کاخ در دو طبقه، به شکل هشت ضلعی نامنظم، و دارای چهار ایوان و چهار برج است.

کیانی، 117: 1385

فارس، قزوین، آثار تاریخی، کاروانسرای اقبال

کاروانسرای اقبال در مسیر جادۀ تاکستان – قزوین واقع شده است و از نوع کاروانسرای دو ایوانه است. قدمت این کاروانسرا به دورۀ صفوی برمی گردد و مصالح ساختمانی به کار رفته در آن آجر و سنگ می باشد.

کیانی، کلایس، 459: 1373

فارس، قزوین، آثار تاریخی، کاروانسرای شاه عباسی محمّدآباد

این کاروانسرا در 25 کیلومتری جنوب قزوین و در مسیر کاروان رو قزوین – اصفهان واقع شده، و مربوط به دورۀ صفوی می باشد. بنا دارای طرح پنج ضلعی با چهار برج مدور است.

تقوی، رضایی، 46-45: 1388

فارس، قزوین، آثار تاریخی، کاروانسرای محمّدآباد

این کاروانسرای چهار ایوانی در 28 کیلومتری جنوب قزوین واقع شده و از ساخته های دورۀ صفوی به شمار میرود. در ساخت بنای کاروانسرا از سنگ و آجر استفاده شده است. تزئینات زیبایی از آجرکاری در بنا دیده می شود.

کیانی، کلایس، 464 : 1362

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد پنجه علی

مسجد پنجه علی توسط شاه طهماسب صفوی بعنوان مسجد حرمسرای شاهی بنا شده و فاقد کتیبه تاریخی است. ازاره و دیوارهای اطراف و ده ستون وسط مسجد از سنگ مرمر است. محراب با اصول مقرنس کاری گچبری و رنگ آمیزی شده است. هم اکنون این مسجد را تخریب و به جای آن مدرسۀ نوبنیادی احداث کرده اند.

گلریز، 592-589: جلد 1: 1368

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد جامع کبیر

این مسجد معرف معماری دوره های مختلف اسلامی و یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی ایران است. بنا دارای نقشۀ چهار ایوانی، مشتمل بر شبستان گنبددار، مناره و ایوان های رفیع، محراب، صحن و رواق است. گفته می شود که این مسجد در سال 192 ه.ق و در محل آتشکده ای ساسانی بنا شده است. از بخش های قدیمی این مسجد طاق هارونیه و مقصورۀ خمارتاشی یا طاق جعفری را می توان نام برد.

ملازاده، 183-180: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد حیدریه

این بنا که در حال حاضر تقریباً به شکل ویرانه درآمده، مربوط به دورۀ سلجوقی می باشد. مسجد در اثر زلزلۀ 513 ه.ق تخریب شده و سپس توسط امیرخمار تاش بن عبدالله عمادی بازسازی شد. گچبری های نفیس مسجد، مشابه گچ بری های مسجد جامع کبیر قزوین است. ساختمان مسجد تماماً از آجر است. محراب بنا در ضلع جنوبی، از نظر طرح و نوع کار، از بهترین نمونه های محراب های سلجوقی است.

نجمی، 149: 1362

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد سبز

مسجد سبز در سال 1263 ه.ق توسط حاجی یوسف قزوینی بنا شده است. بنای مسجد فاقد حیاط و مشتمل بر شبستانی ستون دار با شش ستون در میانه است. کتیبه ایی مورخ 1263 ه.ق بر درگاه مسجد به چشم می خورد.

ملّازاده، 184: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد سردار

این بنا در سال 1231 ه.ق، توسط دو برادر از سرداران قاجار در قزوین ساخته شده است. مسجد در جنوب مدرسۀ سردار واقع شده و سقف آن بر روی سه طاق آجری قرار دارد. ورودی مسجد در انتهای شرقی ضلع شمالی قرار دارد.

گلریز، 606: جلد 1: 1368

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد سنجیده

این مسجد نسبتاً کوچک در محلۀ راه ری واقع شده و دارای طاقی مخروطی است. گنبد ارتفاع نسبتاً زیادی داشته و از داخل مقرنس کاری شده است. مدرسه ای در شمال مسجد واقع بوده که امروزه جز چند طاق نما، اثری از آن نیست. بنای اولیۀ مسجد به احتمال فراوان مربوط به دورۀ سلجوقی است.

بناهای تاریخی قزوین، 25: 1371

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد صالحیه

این بنا که بخشی از مجموعۀ مسجد و مدرسۀ صالحیه است، در سال 1262 ه.ق در قزوین بنا شده است. مسجد مشتمل بر صحن و شبستانی ستوندار با پوشش طاق و گنبد آجری است. بر روی کاشیکاری سردر ورودی مدرسه، کتیبه ایی به خط نستعلیق، مورخ 1262 ه.ق نوشته شده است.

ملازاده، 185: 1379

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد مسعودیه

این مسجد که به مسجد «شیخ الاسلام» نیز مشهور است، در سال 1321 ه.ق به صورت الحاق به مدرسه ای قدیمی ساخته شده است. بنای مسجد نسبتاً بزرگ و دارای شبستان ستون داری با ستون های سنگی و پوشش طاق و گنبد است.

ستوده، حسینقلی.، بی تا، ص. 17.

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد مولاویردی خان

این بنا در دورۀ شاه عباس دوم صفوی، 1069 ه.ق، توسط حاجی ساروخان در قزوین بنا شده است. در مجاورت این مسجد مدرسۀ مولاویردی خان قرار دارد، و به همین دلیل مسجد به این نام شهرت یافته است.

گلریز، 617-616: جلد 1: 1368

فارس، قزوین، آثار تاریخی، مسجد نبی

این بنا در زمان فتحعلیشاه قاجار در محل مسجدی صفوی احداث شده است، و از نظر وسعت یکی از بزرگترین مساجد ایران است. محراب مسجد از سنگ و کاشی، و نمای خارجی به کاشیهای هفت رنگ مزین شده است.

کیانی، 135: 1385

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan