فارس، فریدن، بزرگان

فارس، فریدن، بزرگان، چادگانی فریدنی

آخوند ملاصالح فریدنی در چادگان فریدن متولد و از اساتید برجسته حوزه علمیه اصفهان بوده است. حاج میرزا نصرالله بهشتی (ملک المتکلمین) خطیب دوران مشروطه نزد آخوند ملاصالح فریدنی به تحصیل فضل پرداخته است.

میرمحمدی، 179: 1380

فارس، فریدن، بزرگان، حکیم الهی فریدنی

محمدعلی حکیم الهی فریدنی در سال 1243 ه . ش در شش جوان فریدن متولد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خویش آغاز و سپس به خوانسار و بروجرد و اصفهان جهت ادامه تحصیلات ابتدایی مسافرت نمود در اصفهان از شاگردان برجسته حکیم جهانگیرخان قشقایی محسوب می گردید.

حکیم الهی سپس عازم نجف اشرف گردیده و مدتی را در نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس به تهران عزیمت و دراین شهر رحل اقامت افکند و در سال 1343 ه.ش زندگی را بدرود حیات گفت. وی در تهران در دانشکده حقوق دانشگاه تهران از اساتید مبرّز و به نام حقوق و علوم سیاسی بود. از آثار ایشان می توان شرح و تفسیر قصیده عینیّه ابن سینا و لطایف الحکم فی وظایف الامم را نام برد.

میرمحمدی، 178: 1380

فارس، فریدن، بزرگان، صفای اصفهانی فریدنی

محمدحسین صفای فریدنی در سال 1269 در فریدن متولد و تحصیلات ابتدائی را در فریدن و اصفهان فرا گرفت و سپس به تهران رفت و تا سال 1309 در تهران به تحصیل مشغول و سپس به عرفان و تصوف گرائید و به مشهد عزیمت نمود و با توجه به عنایت خاص میرزا محمد علی موئتمن وزیر خراسان در این شهر ساکن گشته و با تنی چند از فضلای معروف خراسان به ویژه ادیب نیشابوری معاشرت داشته و در سال 1322 ه . ق زندگی را بدرود گفت. دیوان اشعار ایشان بالغ بر 5791 بیت توسط زنده یاد احمد سهیلی خوانساری تصحیح و منتشر گردیده است.

میرمحمدی، 176- 175: 1380

فارس، فریدن، بزرگان، مشایخ فریدنی

محمدحسین مشایخ فریدنی فرزند شیخ محمدباقر مشایخ فریدنی درسال 1333 هـ .ق درتهران متولد شد تحصیلات حوزوی و دانشگاهی را در تهران گذرانید و سال ها در مقام رایزن فرهنگی و سفیر ایران در چند کشور به گسترش زبان فارسی پرداخت. او دانشوری بود که گستره اطلاعات و آگاهی های ژرف از فرهنگ اسلام و زبان و ادبیات را با فروتنی علمی عجین کرده بود.

مرحوم مشایخ در سیزدهم آذرماه 1369 به هنگام سفری پژوهشی درباره جاده ابریشم در نزدیکی بمبئی درگذشت. از آثار وی می توان نوای شاعر فردا، نظرات سیاسی در نهج البلاغه،  ترجمه و گزیده اغائی را نام برد.

میرمحمدی، 179: 1380

فارس، فریدن، بزرگان، میرزا علی محمد حکیم

میرزا علی محمد برادر صفای اصفهانی، حکیم تخلص می کرد و پس از آنکه فضل و دانش او در تهران شهرت یافت جمع کثیری در مجلس درس وی حضور یافتند و از محضرش کسب علم می کردند.

پس از چندی به اصرار جمعی از هواخواهان به تدریس در مدرسه علوم سیاسی که در آن زمان میرزاحسن خان پسر میرزانصرالله مستوفی ریاست آن را عهده دار بود اشتغال جست و تا پایان عمر از آن مدرسه وظیفه و مستمری می گرفت و بسیاری از بزرگان این عهد نزد وی تلمذ کرده اند. وفات این عالم عالیقدر در 1343 هـ . ق برابر 1303 در مدرسه صدر که در اواخر عمر در آنجا ساکن شده بود اتفاق افتاده است.

میرمحمدی، 178- 177: 1380

فارس، فریدن، بزرگان، همایون

نامش عبدالعلی و از فرزندان آقاشیخ عبدالعال ابن محمد مقیم خوانساری است. وی بیشتر اوقات خود را در مصاحبت روسای طوایف و بزرگان و کلانتران فریدن بسر می برد و زمانی نیز در دستگاه شاهزاده حیدرقلی میرزا قاجار حاکم گلپایگان و خوانسار مصدر شغلی بود. همایون شاعری هزال و شوخ بود و با محمد ابراهیم رهی اصفهانی شاعر، مهاجات داشته و یکدیگر را هجو کرده اند.

همایون چون از هجو روسا و بزرگان محل خودداری نمی کرد عاقبت جماعتی را برانگیختند و نیمه شب هنگامی که در بستر خواب آرمیده بود او را مقتول ساختند. مدفن وی در روستای ششجوان فریدن واقع است. همایون در سرودن ماده تاریخ مهارت داشته است. مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعه از آثار ایشان دیوان وی را نام برده است.

میرمحمدی، 174: 1380

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan