فارس، سیستان، پوشاک مردان

فارس، سیستان، پوشاک مردان

مردان طبقات مرفّه سرداری و شلوار می پوشیدند. آن ها ابتدا یک کلاه نمدی تنگ و روی آن هم یک عمامۀ سفید بر سر می گذاشتند. سادات عمامه و کت سیاه می پوشیدند. کشاورزان پیراهنی آبی بر تن می کردند که در طرف چپ سینه با دگمه بسته می شد. شلوار آنها هم از همان جنس و رنگ بود. علما، مقامات مذهبی و بازرگانان عبا یا ردا روی شانه هایشان می انداختند. برای دوختن پیراهن و شلوار مردانه ده تا سیزده متر پارچه لازم بود؛ بعضی از مردان شالی را به عنوان عمامه دور سر خود می پیچیدند، یا کلاهی از پشم شتر برسر می گذاشتند.

شهشهانی، 174: 1396

فارس، سیستان، پوشاک مردان، دامن

دامن لباس مردان گشاد و چین دار است و شبیه لباسی است که امروزه سیستانی ها در رقص های آیینی خود می پوشند. شلوارشان به لحاظ بُرش خاصی که هنوز هم متداول است، چین های افقی دارد. تصاویر پادشاهان ساسانی در پیش از اسلام نیز که بر روی سنگ حکاکی شده است، وجود همین چین های افقی در شلوارها را نشان می دهد.

شهشهانی، 175: 1396

فارس، سیستان، پوشاک مردان، لانگوته

عمامه ای که مردان بر سر می گذاشتند، هنوز هم لانگوته نامیده می شود و موارد استفادۀ بسیاری دارد. وقتی بادهای معروف 120 روزۀ سیستان شروع به وزیدن می کرد، آنها لانگوته را به دور صورت خود می پیچیدند تا بینی و دهانشان را بپوشاند. وقتی در مزرعه کار می کردند، آن را به دور کمرشان می بستند تا آن را در مقابل فشار چندین ساعت کارکردن به صورت خمیده محافظت کنند. هنگامی که به خانه بازمی گشتند، بوته ها و شاخه های درختان را در آن می بستند و برای آتش روشن کردن با خود می بردند و به هنگام نماز خواندن هم آن را روی زمین پهن می کردند و روی آن نماز می خواندند.

شهشهانی، 174: 1396

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan