فارس، سیستان، پوشاک زنان

فارس، سیستان، پوشاک زنان

تیت که در اواخر قرن نوزدهم به سیستان سفر کرده بود، لباس زنان را بلند توصیف کرده است، به گونه ای که از سر تا پای آن ها را می پوشاند. زنان طبقات مختلف، همه همان لباس های بی شکل را می پوشیدند و فقط جنس پارچه و جواهراتی که روی لباس به کار می رفت، لباس طبقات مختلف را از هم متمایز می کرد. در آنجا هم مثل سایر نقاط ایران، زنانی که در مزرعه کار می کردند، چادر بر سر نمی گذاشتند. زنان طبقات مرفّه که در ملأ عام کار نمی کردند، وقتی از این منطقه می گذشتند، سراپا پوشیده بودند.

شهشهانی، 174: 1396

فارس، سیستان، پوشاک زنان

روی آستین و قسمت جلوی لباس زنان را با نخِ پشمی شماره دوزی می کردند و نقوشی از گل بر روی آنها می دوختند. این تکّۀ اضافی که در جلوی لباس زنان دوخته می شد، در اصل به عنوان جیب مورد استفاده قرار می گرفت. در زیر بغل، پارچه ای از رنگ های متفاوت می دوختند. در عکس هایی از کتاب بسوی سرزمین هند (1910، سال انتشار در ایران،1355) اثر سون هدین، زنان را با بلوزهایی می بینیم که تا پایین کمرشان است و به سختی باسن شان را می پوشاند و دو طرفش چاک دارد. آنها دامن های بلند چین دار بر تن دارند.

شهشهانی، 174: 1396

فارس، سیستان، پوشاک زنان، پیراهن 

زنان پیراهن های گشادی می پوشیدند که آستین هایش حدود سی سانتیمتر از دستهایشان بلندتر بود( مثل آستین های بلند بلوچی) و در زیر پیراهن، شلوارهای گشادی به پا می کردند. پیراهن آنها در دو طرف چاک های کوچکی داشت و قدش یا تا روی زانو می رسید و یا نیمی از ساق هایشان را می پوشاند. این زنها با توجه به مدل لباسشان می بایست بلوچ بوده باشند. البته کشف این نکته که آیا آنها جواهراتی هم با خود داشتند، یا روی آستین و جلوی لباسشان گلدوزی شده بود، کار دشواری است. در این منابع اطلاعاتی دربارۀ تزیینات لباس زنان موجود نیست.

شهشهانی، 174: 1396

فارس، سیستان، پوشاک زنان، سرپوشه

سرپوشۀ زنان معمولاً سیاه رنگ بود و از پارچۀ نازکی تهیه می شد و لبه های آن را گلدوزی می کردند. سرپوشه های آنها از دو قسمت تشکیل می شود، مربعی که به صورت دو مثلث تا می خورد و شُل و آزاد روی سرشان می افتد. بعضی از آنها نوار یا دستمال سبکی را محکم  دور پیشانی و سر خود بسته اند. تصاویر زنان در بخش دیگری، آن ها را با سرپوشه های سفید مربعی شکل نشان می دهد.

شهشهانی، 174: 1396

فارس، سیستان، پوشاک زنان، عمامه

به نظر می رسد عمامه هایشان از جنس پارچۀ نخی نازک است و چندین بار روی هم تا زده شده است. رنگ عمامه ها سفید است. آنها عمامۀ خود را دور کلاه نمدی مخروطی شکلی می بستند.

شهشهانی، 174: 1396

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan