فارس، سمنان، آثار تاریخی، تکیه ها

فارس، سمنان، آثار تاریخی، تکیه پهنه

تکیه پهنه که به صحن روضه نیز معروف است یکی از تکیه های بسیار مشهور شهر سمنان است که بین مسجد جامع و مسجد سلطانی قرار گرفته و در شمالی مسجد سلطانی و در جنوبی مسجد جامع با فاصله ای بسیار کم به این تکیه راه دارد و در محله بزرگ اسفنجان واقع شده است.

این تکیه که از موقوفات شیخ علاء الدوله سمنانی به شمار می رود دارای دکان های متعدد است که طرفین دکان ها را پشت بغل های کاشیکاری زیبا زینت می دهد و ایوان بالای آن به صورت سالن بزرگی است که دردهه اول ماه محرم هر سال در آنجا عزاداری حسین بن علی(ع) برپا می شود. پوشش سقف این تکیه نیز شیروانی است.

امتیاز دیگری که تکیه پهنه دارد وجود آثار تاریخی متعددی است که در اطراف آن به چشم می خورد. در جنوب شرقی تکیه، مسجد سلطانی در جنوب آن مقبره طوطی، در جنوب غربی امامزاده یحیی، و در شمال غربی حمام پهنه (موزه مردم شناسی سمنان) و مسجد جامع و در سمت شرق آن تیمچه سلطانی واقع شده است.

به طورکلی این تکیه و حوالی آن شامل مجموعه آثار بسیار کهن شهر سمنان می باشد و قرن ها به ویژه در زمان شیخ علاء الدوله سمنانی مورد توجه و اهمیت بوده است.

حقیقت، 213-212: 1379

فارس، سمنان، آثار تاریخی، تکیه ناسار

تکیه ناسار تقریباً در وسط بازار شمالی سمنان واقع شده است. این تکیه دارای یک سالن بزرگ برای انجام مراسم سوگواری دهه اول ماه محرم و حدود 25 باب مغازه می باشد. در طرفین دو ستون مدور آجری بسیاربلند که سردر ورودی تکیه را از سمت شرق تشکیل می دهد، تزئینات کاشیکاری و کتیبه ای از کاشی وجود دارد.

بزرگترین آب انبار سمنان و یک مسجد کوچک در این تکیه قرار دارد. سقف تکیه را شیروانی بزرگ و قرمز رنگی با پنجره های مشبک سبزرنگ پوشانده و بر بالای آن تپه قرمز و سفیدرنگ زیبایی دیده می شود که در تصویر هوایی شهر سمنان به خوبی آشکار است.

حقیقت، 213: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan