فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبارها

فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبار پاچنار

در مجاورت قلعه کوچک پاچنار سمنان آب انبار آجری قرار دارد که به آب انبار پاچنار معروف
می باشد. این آب انبار دارای سردر آجری و پشت و بغل های آجری با تزئینات هفت و هشت است. بر بالای سردر آب انبار کتیبه ای سنگی به چشم می خورد که اشعاری بر آن نوشته شده است.

حقیقت، 221: 1379

فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبار پاچنار

این آب انبار آجری در قلعۀ کوچک پاچنار واقع است و در سال 1243 ه.ق ساخته شده است. بنا دارای سردر آجری است و بالای سردر نیز کتیبه ای سنگی مزین به اشعاری مورخ 1243 هـ .ق وجود دارد. بر روی منبع آب، گنبد بزرگ خشتی و مخروطی شکل با بادگیر دیده می شود.

سیمای استان سمنان، 302: 1374

فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبار سرخه

در بخش سرخه واقع در 20 کیلومتری جنوب باختری سمنان آب انبار قدیمی قرار دارد که مدخل ورودی آن در داخل تکیه مسجد و منبع بزرگ آن در کوچه قرار دارد. بر بالای منبع آب گنبد عظیم مخروطی وجود دارد که براساس معماری سنتی ویژه سرزمین های کویری ساخته شده و دور تا دور آن تا نوک گنبد پله های مدوری احداث گردیده است. بر بالای گنبد بادگیر کوچکی جهت عبور جریان هوا و خنک کردن آب است.

حقیقت، 222: 1379

فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبار صادقیه

آب انبار صادقیه در جوار درب جنوبی مسجد سلطانی سمنان و در کنار مدرسه ای به همین نام واقع است. این بناکه در دوره قاجاریه ساخته شده به آب انبار صادق خان نیز مشهور است. سردر این آب انبار آجری است و فاقد تزئینات می باشد. بر بالای مدخل ورودی آب انبار محل کتیبه ای به چشم می خورد که بدون لوحه سنگی می باشد.

حقیقت، 222: 1379

فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبار قلی

درپنجاه قدمی حمام قلی آب انبار قدیمی وجود دارد که به آب انبار قلی معروف است. این آب انبار که از بناهای قرن دهم هجری به شمار می رود به وسیله شخصی به نام حاجی فرج در سال 921 ه.ق احداث گردیده است. سردرآب انبار فاقد هرگونه تزئینات ویژه ای می باشد. بر بالای مدخل ورودی آب انبار لوحه سنگی مستطیل شکلی به چشم می خورد که اشعاری بر روی آن نقرگردیده است.

حقیقت، 220: 1379

فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبار ناسار

در تکیه ناسار واقع در قسمت شمالی بازار عمومی سمنان آب انباری وجود دارد که به آب انبار ناسار معروف می باشد. این آب انبار دارای سردر بزرگی است که بر روی دو جرز مشتمل بر دو اسپر آجری استوار گردیده و بر بالای مدخل ورودی آب انبار لوحه ای سنگین نصب شده که اشعاری بر آن حجاری شده است.

آب انبار ناسار دارای پله های سنگی پهن و بلند می باشد. سقف پایین آب انبار مشتمل بر ایوانی است که به صورت دایره و به وسیله راهروئی که در سمت راست آب انبار قرار دارد به قسمت اصلی راه می یابد.

سقف بلند آن گنبدی و دارای سوراخی بزرگ است که نور داخل آب انبار را تأمین می کند. در سال های اخیر پس از لوله کشی آب آشامیدنی در سمنان از این آب انبار به صورت چای خانه سنتی استفاده می شود.

حقیقت، 221: 1379

فارس، سمنان، آثار تاریخی، آب انبارها

1- آب انبار کهنه دژ که در سال 1325 ه.ق به وسیله شخصی به نام حاجی میرزا ملقب به دربان ساخته شده است.

2- آب انبار توکلی که در سال 1324 ه.ش به وسیله شادروان احمد توکلی در خیابان راه آهن ساخته شده است.

3- آب انبار کارخانه که به علت همجواربودن با کارخانه ریسمان ریسی سمنان به نام آب انبار کارخانه معروف شده است. در سال 1310 ه.ش هم زمان با احداث کارخانه مذکور توسط حاجی علینقی کاشانی تاجر مشهور ساخته شده است.

4- آب انبار کاشفی که در خیابان سعدی و کنار استخر ناسار واقع است که توسط حاج حسین کاشفی در سال های نخستین قرن پانزدهم هجری ساخته شده است.

5- آب انبار چوب مسجد که در محله چوب مسجد واقع در جنوب شهر سمنان وجود دارد، در سال 1324 ه.ش ساخته شده است.

6- آب انبار علی بن جعفر.

7- آب انبار چهار سوق سمنان که در احداث خیابان مرکزی شهر از بین رفته است.

8- آب انبار مسجد صاحب الزمان در بازار عمومی.

9- آب انبارحاجی شیخ در محله اسفنجان.

10- آب انبار امامزاده زین الدین.

11- آب انبار سنادره.

12- آب انبار شاهجو در مشرق سمنان.

حقیقت، 224: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan