فارس، سبزوار، آثار تاریخی

فارس، سبزوار، آثار تاریخی، آب انبار کاروانسرای زعفرانیه

این آب انبار از سازه های دورۀ قاجاریه است که در مسیر سبزوار به نیشابور واقع شده است. آب انبار زعفرانیه دارای دوبادگیر نیز می باشد و به ثبت تاریخی رسیده است (1696).

ملّازاده، محمّدی، 99: 1379

فارس، سبزوار، آثار تاریخی، کاروانسرای زعفرانیه

کاروانسرای زعفرانیه از ساخته های دورۀ سلجوقی می باشد که در دوره های بعد (صفوی و قاجار) تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

کیانی، ولفرام کلایس، 381: 1373

فارس، سبزوار، آثار تاریخی، کاروانسرای مزینان

کاروانسرای مزینان از کاروانسراهای صفوی و به شکل دو ایوانی می باشد که در مسیر جادۀ سبزوار به نیشابور واقع شده است. در ساخت بنای کاروانسرا تماماً از آجر استفاده شده است.

کیانی، ولفرام کلایس، 378: 1373

فارس، سبزوار، آثار تاریخی، مسجد پامنار

بنای اولیۀ این مسجد در سال 266 هـ .ق، در زمان امیراحمدبن عبدا… خجستانی ساخته شده و در سال 317 هـ .ق و نیز در دوره های بعدی مورد بازسازی قرار گرفته است. بنای کنونی با مساحت 350 مترمربع، دارای شبستانی ستون دار و یک صحن است. در شمال غربی مسجد، مناره ای به ارتفاع 23 متر دیده می شود که جنبش محسوسی دارد.

ا. . . وردیان طوسی، 183: 1371

فارس، سبزوار، آثار تاریخی، مسجد جامع

تاریخ ساخت این بنا به طور دقیق مشخص نیست، برطبق برخی منابع بنای اولیۀ آن در دورۀ سربداران ساخته شده است. بنای اصلی به صورت دو ایوانی، با صحن، رواق و شبستان است و در دوره های مختلف مورد مرمت قرار گرفته است. وسعت مسجد در حدود 400 متر است و در ایوان شمالی آن سنگ نوشته هایی از دورۀ صفوی به چشم می خورد.

ملّازاده، 127- 126: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan