فارس، داراب، آثار تاریخی

فارس، داراب، آثار تاریخی، قلعه زندان اسفندیار

قلعه زندان اسفندیار در کوه دارکویه، در داراب واقع شده است. این قلعه که به چاه زندان و حبس اسفندیار نیز معروف است، بر بلندای صخره ای ساخته شده و مصالح آن از سنگ و گچ و آهک تشکیل شده است. برای نگهداری آب در اطراف قلعه، حوضچه های متعددی در سنگ های کوه حفر شده است.

دویتر، 95: 1376

فارس، داراب، آثار تاریخی، قلعه گبری

این قلعه در جنب شهر داراب و بر سوّمین قله کوه پهنا واقع شده است. قلعه را محل سکونت زرتشتیان در دورۀ تاریخی بعد از اسلام می دانند. بنا دارای دو دیوار دفاعی سنگی است که حالت دفاعی دارد. درون ساختمان قلعه بقایای ظروف سفالی زیادی به دست آمده است. در این محل آثار آب انبار و خانه های تخریب شده و هم چنین در اطراف قلعه آثار چند قبر دیده می شود.

کمالی سروستانی، 297: 1384

فارس، داراب، آثار تاریخی، مسجد جامع داراب

این مسجد که در مرکز شهر داراب قرار گرفته، در زمان صفوی ساخته شده و بزرگترین مسجد شهر است. در ضلع شمال شرقی مسجد شبستانی مستطیل شکل قرار دارد. سقف راهروها و شبستان اصلی فاقد تزئینات است. مسجد دارای 4 مناره است که سطح آن ها با خانه بندی هایی به شکل مربع و مستطیل روسازی شده و درون آن ها آجرکاری شده است. این مسجد را به خاطر سبک معماری متفاوتش دارای سبک هندی و آن را شبیه به آرامگاه اعتمادالدوله طهرانی در آگرا می دانند.

آزما، 114: 1375

فارس، داراب، آثار تاریخی، مسجد خواجه

این بنا توسط خواجه معین الدین منصور، در زمان صفویه ساخته شده است و دارای سالنی قدیمی ساخته شده از سنگ و آجر است. مسجد دارای محراب بزرگ و بلندی است که فاقد تزئینات است. در قسمت انحنای طاق بزرگ مسجد اتاقک هایی ساخته شده است.

آزما، 124: 1375

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan