فارس، داراب، آثار باستان شناسی

فارس، داراب، آثار باستانی، آتشکدۀ آذرجو

این آتشکده در دوازده کیلومتری جنوب غربی داراب در دهستان شاهیجان واقع شده است. این بنا در دوره ساسانی و توسط گشتاسب ساخته شده است. مصالح اصلی به کار رفته در بنا سنگ و گچ است و نمای آن با آجرهای مربع شکل است.

شیرازی، 102- 101: 1362

فارس، داراب، آثار باستانی، آتشکدۀ آذرخش (مسجد سنگی)

این بنا در هفت کیلومتری شهرستان داراب و در شرق کوه پهنا ساخته شده است. قدمت آن به دوران ساسانی باز می گردد. خصوصیت اصلی بنا این است که تمام دیوارها، اتاق ها و سقف ها به صورت یکپارچه از کوه تراشیده شده است. این آتشکده پس از ظهور اسلام و با ساخت محراب به مسجد تبدیل شد.

آزما، 107: 1375

فارس، داراب، آثار باستانی، آسیاب سنگی

این بنا که در فاصلۀ هفت کیلومتری شهرستان داراب واقع شده است، از بناهای دورۀ ساسانی محسوب می شود، که به دستور داراب شاه از سنگ یکپارچه ساخته شده. بنا دارای معماری صخره ای است و در دل کوه حفر شده است. آسیاب سنگی در دوران اتابکان فارس، هم زمان با تغییر بنای آتشکده سنگی به مسجد و همچنین در زمان قاجار مرمت گردیده است.

آزما، 93: 1375

فارس، داراب، آثار باستانی، پل دارابگرد

این پل که در 12 کیلومتری جنوب غربی داراب و در کنار دروازه شهر قدیمی دارابگرد قرار دارد، از آثار دوران ساسانی است. این پل حدود 100 متر طول و 1/6 متر ارتفاع داشته و موجب ارتباط شهر دارابگرد با دیگر نقاط از روی خندق دور شهر می شده است. پل از سنگ هایی با ابعاد گوناگون ساخته شده است.

ملازاده، 145: 1379

فارس، داراب، آثار باستانی، قصر آیینه (قصر دختر)

قصر آیینه که به تنگ چک چک نیز معروف است از بناهای دورۀ ساسانی است که در ارتفاع زیادی از سطح زمین ساخته شده و از اطراف به وسیلۀ سه رشته کوه احاطه شده است. دو ساختمان در محل دیده می شود که اولی بنایی از سنگ و گچ و آهک است و سقف گنبدی شکلی دارد. در قصر آئینه ایی قرار داشته که نمای قصر و راه های اطراف آن در آن مشاهده می شده است. بنای دیگر ساخته شده از سنگ و آهک، معروف به آتشکده است.

مصطفوی، 95: 1364

فارس، داراب، آثار باستانی، قصر بهرام

این بنا که در 26 کیلومتری داراب واقع شده، قصری ساخته شده از سنگ و ساروج با دو طبقه و 8 متر ارتفاع است. این منطقه پیش از این شکارگاه گورخر بوده و برخی معتقدند که این ساختمان استراحتگاه بهرام گور بوده است. در 2 کیلومتری قصر، برفراز کوه، دو برج استوانه ای تراشیده از سنگ قرار دارد که محل دیده بانی بوده است.

آزما، 115: 1375

فارس، داراب، آثار باستانی، قصر کیامرث

این قصر از بناهای دورۀ ساسانی و معماری آن مانند معماری کاخهای فیروزآباد و سروستان است. سقف و طاق های کاخ مدور و دارای تزئینات گچبری ساده ای است. قصر با مساحتی برابر با 240 مترمربع از آجر ساخته شده است، دارای دو صحن مرکزی و طاق گنبدی مشکلی است که فروریخته است.

آزما، 115: 1375

فارس، داراب، آثار باستانی، نقش رستم داراب (نقش شاپور)

این نقش که در 4 کیلومتری جنوب شرقی داراب و در دامنۀ کوه پهنا قرار دارد، از جملۀ چهار نقش برجسته این است که پیروزی شاپور اول را بر رومیان به تصویر کشیده است. این نقش برجستۀ ساسانی شاه را سوار بر اسب در وسط تصویر نشان می دهد. گیرشمن بسیاری از جنبه های این اثر تاریخی را هم در سبک و هم در ترکیب بندی نتیجۀ نفوذ رومیان در نتیجۀ تماس های شاپور با رومیان و کثرت اسیران رومی می داند.

دوتیز، 95: 1376

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan