خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره ها

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره آلبوغبیش

آلبوغبیش در اصل از بنی کعب شادگان بوده، و تا قبل از تسلط شیخ خزغل تحت ریاست «آل ناصر» به سر می بردند. پس از سقوط خزعل، مجدداً استقلال یافت و یکبار دیگر زیرنظر شیخ خود اداره گردید. آلبوغبیش در شادگان، در محلی به نام “خور البزیه” یا “خلیج کوچک” در ساحل خلیج فارس سکونت دارند. بعضی معتقدند که ریشه و اصل آن ها از “سبیع” می باشد و از نظر بدنی افرادی تنومند و قوی هیکل هستند و تیره های آن عبارتند از:

البوشلاگه، البوهلیل، البونعیم، البوصویلح، بیت عبدالله، بنگان، دیالم، عنافچه، زبید، البوحجی علی، نصّار،  البوشهباز.

پورکاظم 176-175: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره ادریس

ادرس یا دریس ریاست عامه ی قبیله ی بزرگ و پرآوازه ی بنی کعب را در دست خود داشت. البوناصر روسای قبیله بنی کعب هستند، از همین طایفه اند. هنری فیلد جمعیت دریس را 300 خانوار تخمین زده و آن را یکی از تیره های محسین به شمار آورده است.

سرویلسون انگلیسی، قبیله ی کعب را به سه تیره ی عمده و زیرتیره ی بزرگ و کوچک تقسیم کرده و تیره ی دریس را عساکره نامیده و جمعیت آن را 3620 خانوار نوشته است. او زیر تیره های آن را به ترتیب ذیل برشمرده است:

البوعبادی، بیت فصیل، آلبوعلی، عتیقه، بیت عزیز، آلبوبیدر، آلبودهله، آلبودالی، بیت غضبان، آلبوحمادی، آلبوحمود، آلبومردان، آلبومسعود، آلبومسیعد، ملارده، آلبونعیم، رمایاالمطرود، بنی رشید، آلبوشرهان، ابوشلاگه، آلبوسوید، آلبوصوف، ثوامر، آلبوعبید، مغالیه، آن جوده والحلاف.

خودستایی دریس به نام “عامر” است و در اوشار، آبادان، قصبه و فلاحیه (شادگان) سکونت دارند. روسای آن «آلبوناصر» و از جمله ی آن ها شیخ جابرن بن شیخ عبدالله که از امرای قدیمی ادریس اند . . . از روسای آن ها مغامس بن زایر، موسی بن فصیل و علی نصّار هستند و با تحقیق به عمل آمده گفته شد که از اصل “سبیح” از قبایل معروف نجدِّ می باشند.

پورکاظم 175-174: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره خنافره

این طایفه از دو تیره ی چوامل و البوحمدی تشکیل شده است:

زیرتیره های چوامل عبارتند از: البوجنام، البوزنبور سوالم، چوامل، مزرعه، امّاره.

زیرتیره های البوحمدی شامل: البوخنفر، البوخضیر و شاوردی می شوند.

خنافره از طوایف بزرگ بنی کعب است و تیره های دیگر آن عبارتند از: شاوردی، القُرّه، آل ملا موسی، آلبوکریمی، بیت مشاری، العوامر، السوالم، بیت اطلیب، بیت سالم. محل اقامت آن ها در شادگان، فیاضی، عبودی، منصوری و شاوّلی واقع است.

پورکاظم 176- 175: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره عساکره

این طایفه به دو تیره ی اصلی به نام ادریس و عساکره تقسیم می شود. زیر تیره های آن برقرار ذیل است:

الف) زیرتیره های ادریس عبارتند از: البوعلی، آل سعدی، مطارید، سلیمانی، عقدیه، البوعبادی، البودهله، شیاخین، البونعیم، البوبری، البوعید.

ب) زیر تیره های عساکره به ترتیب ذیل است:

1- بیت صلیح 2- البومسعود 3- البوعامر 4- البوصبیح 5- البرحمود 6- البوغضبان 7- بیت عزیز 8- بیت صمد 9- بیت دلّی 10- بیت شلاگه.

نصار در اروندکنار تا نزدیکی “فاو” سکونت دارد و به نام “عامر” بزرگ منشی می کنند و با ادریس که تیره ی دیگری است طایفه عساکره را تشکیل می دهند.

پورکاظم 178-177: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره کعب الحایی

این تیره در سال 1135 ه.ش به سرپرستی هریَتَه فرزند شیخ مصطفی، به ایران کوچ نموده ودر ساحل چپ کرخه، در محلی که این رود به شرق کشیده می شود، سکونت گزیدند. پس از مرگ هریته پسر او به جای و بعد از او “عیاده” به ریاست طایفه رسیدند. آن گاه خاندان او به نام دو پسرش ابریسم و سباح تقسیم گردید. سرپرستی تیره پس از عیاده به ابریسم رسید. بعد از او پسرش سالم و بعد از او پسرش سلمان و سپس مسلم پسرسلمان شیخ تیره  خود شدند. این شخص در اغتشاشات بهار و تابستان 1335 ه.ش میان آب، شرکت داشت. ولی بعد مورد عفو قرار گرفت. تیره های کعب الحایی عبارتند از: البومصطفی، البوحریجه، البونیسی، البومیزر، سادات فواضل».

پورکاظم 179- 178: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره کعب فرج الله

نام این تیره از نام فرج الله برادر کرم الله پسر مبادر گرفته شده است. طایفه ی مبارد تا سال 1161 ه.ش به صورت طایفه ی واحدی بوده و یک شیخ بیشتر نداشت. با مرگ مبادر به دو تیره تقسیم شد. اما هنوز با هم در اراضی شماره و بیشه های ساحلی رود دز زندگی می کنند. پس از فرج الله پسرش، و سپس نوه اش طلیل به سرپرستی طایفه رسیدند. بعد از او با آنکه دو برادر به نام های شلتاق و سرحان داشت، سرپرستی تیره اش به پسرش حیدر رسید. این شخص تا سال 1324 ه.ش سرپرست تیره اش بود و چون در شورش میان آب شرکت داشت، در مردادماه همان سال اعدام شد و سرپرستی این تیره به برادرش خلیفه محول گردید. در سال 1341 ه.ش، بریچ پسر حسین، شیخ آنان شد. زیر تیره های این طایفه عبارتند از: البوعواره، ضغیبی، البوبیری، آل ابیض، آلبوبردیه، آلبوتمیم، سادات جعاوله.

پورکاظم 179: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره کعب کرم الله

قسمتی از طایفه ی مبادر که به پسرش کرم الله رسید، به نام او موسوم شد. پس از کرم الله پسرش فلیح و سپس به ترتیب فعیل، فریح و پسرش حسین به شیخی رسیدند. حسین در سال 1323 هـ .ق دستگیر و زندانی شد و اداره امور عشیره به دست پسرش ثامر افتاد. تیره های کعب کرم الله عبارتند از: البوعواره، البوبیده، البوندا، البوتمیم، دلفیه، بیعت، البودغبیش، بیت کریم، سادات جعاوّله.

پورکاظم 179: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره کعب منان

« کعب منان، این تیره را به نام موسس یا جد اعلای آن” عمیر” مصغر “عمر” می خوانند. گاهی هم نام منان جدّ  عمیر بر آن اطلاق می کنند.»

پورکاظم 178: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره مقدم

این طایفه، دو تیره ی اصلی به نام مجدّم خزعل که از گرگر تا شادگان و مجدّم خش که در شرق بلوک باوی اقامت دارند، تشکیل می یابد. نظر به اینکه مجدّم خش به کلی از کعب شادگان جدا شده و به بلوک باوی پیوسته است، لذا در زیر فقط به زیرتیره های مجدّم خزعل اشاره می کنیم: بیت اسباهی، بیت خواجه علوان، عبدالخضر، بیت نخزان، مچاسبه، صویلات، ربیحات، نواصر.

رئیس طایفه مجدِّم در سال 1342 ه.ش شیخ خزعل مجدّم بود. این طایفه همان طور که اشارت رفت از عشایر اصلی، مهم و معروف بنی کعب است و از عشایر چهارگانه ی مربوط به “آل ناصر”  می باشند. به نام عامر خودستایی می کنند.

زیرتیره های آن به طورکلی عبارتند از: البوصوف، دوارجه، بیت سباهی، صویلات، سکرانی، شاوردی، سبیعات مطور، بیت جابر، مچاسبه، حزبه و عارفه. هر یک از این طوایف زیرتیره هایی دارند. مثلاً دوارجه شامل: البوسوادی، البوعبدالوالی، البوناظر، البوعشیره، بیت زویر، بیت خنتوش، البوحصباو، البوکربن، بیت حاج یعقوب، البوموسی (بیت فریح) و بیت سلمان.

پورکاظم 177: 1388

خوزی، عشایر عرب، طایفه بنی کعب، تیره میان آب

به طورکلی می توان کعب ساکن در میان آب را به چهار تیره ی بزرگ تقسیم کرد: کعب منان، کعب فرج الله، کعب کرم الله، الحایی.

پورکاظم 178: 1388

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan