تات، نرجه (تاکستان)، آثار تاریخی

تات، نرجه (تاکستان)، آثار تاریخی، امامزاده زلاّن 

بنای امامزاده زلان در نزدیکی ده نرجه واقع است. این ده 6 کیلومتر بعد از تاکستان در فاصله یک کیلومتری از جاده تاکستان – همدان در سمت چپ جاده واقع می باشد. در ده نرجه یا «نرگه» تپه باستانی بزرگی قرار دارد که به علت انجام حفاری های مخفیانه و غیر علمی، سطح آن آشفته و مغشوش گردیده است.

در روی سطح تپه و در داخل گودال هائی که حفر گردیده آثار سفال های اسلامی و قبل از آن به مقدار فراوان مشاهده می شود. بنای امامزاده دارای طرح چهار گوشه ایست که گوشه های آن از خارج به صورت هلال در آمده و چنان مینماید که در چهار جانب بنا چهار دیوار هلالی ساخته اند. گنبد بنا در وسط چهار ضلعی بر پا شده و در ارتفاع 80 سانتیمتری آن، دور تا دور یک رج آجرکاری دندانه دندانه صورت گرفته و از این رج به بالا پوشش اصلی گنبد به گونه ای انجام شده که شکل خاصی نظیر گنبد «بقعه پیر» در تاکستان پیدا کرده است. در دو سوی در ورودی با فاصله یک متر از هر طرف، دو دیوار ساخته شده که نمای آنها به صورت دو جرز به عرض تقریبی نیم متر مشاهده می گردد. بالای جرزهای دوگانه بصورت هلالی درآمده و کمی از سطح سقف بالاتر رفته است. بر روی این دو جرز و در نتیجه بالای در ورودی سردری به شکل یک مهتابی زده شده است.

در وسط دو دیوار امامزاده محل دو پنجره مستطیل شکل به چشم می خورد که نعل درگاه آنها عبارت از یک قطعه سنگ مرمر سفید میباشد. این دو پنجره بعدها مسدود گردیده است. در داخل امامزاده دو قبر قرار دارد که آنها را منسوب به شاهزاده اسحق و شاهزاده ابراهیم برادران حضرت رضا (ع) میدانند. در داخل این امامزاده هیچگونه نوشته و کتیبه ای وجود ندارد ولی آنچه جالب است عبارتست از نحوه ساختمان قسمت پایین و شیوه گنبد سازی آن که در نوع خود از نمونه های جالب طرح های موجود در منطقه قزوین به شمار می رود .

ورجاوند، 381: 1374

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan