خوزی، شوش، آثار تاریخی

خوزی، شوش، آثار تاریخی، بقعه سیدظاهر

بقعه سیدظاهر در کنار شهر شوش نزدیک رودخانه شاوور به صورت بقایای مسجدی قدیمی واقع است. این بنا به گویش مردم محل «صحصحه» و شاید «صعصعه» نامیده می شود. بنای آجری چهارگوشی است که از داخل به صورت هشت ضلعی است و با آجرکاری تزئینی و زیبایی زیر گنبد جلوه می کند. گنبد کوچک گل اندودی بر دهانه طاق رومی قرار گرفته که در ورودی آن به سوی شمال باز می شود و دارای هلالی های کاشیکاری زیبایی از نظر شکل آجرچینی است. کاشی هایی که بر بدنه عمارت در ضلع جنوبی و غربی به کار رفته اند، با رنگ آبی کم رنگ و سیاه تجلی قدمت زیاد آن اند. بر فراز گنبد، سه گوی و یک پنجه آهنین نصب شده است.

افشار، 307: 1373

خوزی، شوش، آثار تاریخی، بقعه عباس

بقعه عباس در پانصد متری جاده اهواز – شوش نزدیک سه راهی شوش واقع است. بنا در میان گورستان قرار گرفته و بر جبهه شمالی آن در ایوان ورودی و بالای در ورودی بقعه، کتیبه ای با خط نسبتاً کهنه منقوش بر سنگ وجود دارد. این بقعه دو مناره دارد، و در پیشانی ایوان ورودی نیز کاشی های سفید، سیاه و آبی قدیمی دیده می شوند که به طرز غیراستادانه ای از جای قبلی درآمده و دوباره نصب شده اند، به طوری که ظرافت اولیه خود را از دست داده اند.

افشار، 307-306: 1373

خوزی، شوش، آثار تاریخی، بقعه عباس بن علی

بقعه عبدالله بن علی در گورستان عبدالله بن علی در محله شمال شهر شوش واقع است. در ورودی بقعه در سمت شرق بنا قرار دارد و مقبره در گوشه جنوب شرقی آن واقع است.

افشار، 307: 1373

خوزی، شوش، آثار تاریخی، مسجد شوش

بقایای این بنا بر روی تپۀ باستانی شوش قرار گرفته و در حفریات هیأت باستانشناسی فرانسوی کشف گردیده است. بر طبق این بقایا، مسجد از نوع شبستانی ستون دار با صحن مرکزی و حصار خارجی بوده است. ابعاد مسجد 65/55×25/45 متر بوده و دیوارهای آن از خشت خام با پی آجر ساخته شده. به علت ویران شدن مسجد، اطلاع دقیقی از طاق ها و قوس های مسجد در دست نیست. رومن گیرشمن حفار این مسجد، آن را مربوط به قرن اول هجری می داند.

کابلی، میرعابدین، 132: 1373

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan