کرد، عالی ارگنه بالا (صحنه)، بازی ها

کرد، عالی ارگنه بالا (صحنه)، بازی ها، تیغلان جفت 

تعداد:2 نفر

جنس: هر دو

اشیاء: تعدادی نخود یا لوبیا یا سنگ

محل اجرا: فضای بسته

نحوه بازی: یکی از دو بازیکن، نخود لوبیا ها یا سنگها را در دست می گیرد و از دیگر بازیکن می پرسد: «تیغ یا جفت؟» (تک یا جفت). بازیکن مقابل حدسی می زند، اگر حدس او درست بود یعنی شمار سنگ ها یا نخود لوبیا، فرد جفت بود آنچه در دست حریف است برنده می شود. ولی اگر حدس او غلط بود به همان تعداد باید به او نخود لوبیا یا سنگ بدهد.

قزل ایاغ، 458: 1379

کرد، عالی ارگنه بالا (صحنه)، بازی ها، چغال بایم (چغاله بادام) 

تعداد: گروهی

جنس: هر دو

اشیاء: یک قطعه سنگ

گروه سنی: کودکان و نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بچه ها صف می بندند و از پشت دست هایشان را به هم می دهند و در پشت کمر خود پنجه می کنند. یکی از بازیکنان سنگی را بر می دارد و از پشت بازیکنان حرکت می کند و ناگهان سنگ را در دست بازیکنی قرار می دهد. این بازیکن فوراً باید فرار کند و بازیکنانی که در اطراف او هستند باید سعی کنند او را با دست یا لگد بزنند. اگر بازیکن بتواند فرار کند ، می تواند هر که را خواست صدا کند و بر دوش او سوار شود.

قزل ایاغ، 462: 1379

کرد، عالی ارگنۀ سفلی(صحنه)، بازی ها، کله شیر جنگلی (جنگ خروس)   

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و یک استاد برای بازی تعیین می کنند. دو گروه در دو صف و مقابل یکدیگر می ایستند. آنگاه به فرمان استاد دو نفر از صف، دست های خود را به سینۀ چسبانده و جلو می آیند. این دو بازیکن با یک پا به حالت لی لی، حرکت می کنند و با سینۀ خود ضربه هایی به یکدیگر می زنند. هر یک از این دو نفر که با خوردن ضربه، پایش را زمین بگذارد بازنده می شود و دور بعد نوبت نفرات دوم صف هاست و به همین ترتیب ادامه می دهند تا تمام نفرات صفهان دو به دو به رقابت بپردازند، در پایان برنده ها از بازنده ها کولی می گیرند.

قزل ایاغ، 491: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan