برای گردآوری فرهنگ مادی و توجه ادراکی بر آن، هر کجا هستید، از حرکت بایستید و به تک تک اشیاء دور و برتان توجه کنید و هر آنچه هست را مورد مطالعه قرار دهید. اینجا خواهید دید به صورت روزمره از چه اشیائی خودتان و یا افراد اطراف شما استفاده می کنند و این مجموعه شما است. اگر شیئی توجه شما را جلب می کند و به آن علاقه خاص دارید، سعی کنید از آن عکس بگیرید، و مهمتر سعی کنید انواع آن را پیدا کنید، متوجه فرقها و شباهتهای آنها شوید، آیا آنها بین اقوام مختلف در تولید و مصرف این شیئی یکسان عمل می کنند؟ مثلا نی که برای حصیر بافی از آن استفاده می شود، در ساختن دسته بادبزن، و یا ابزار موسیقی از آن استفاده می شود …. تمام آنچه از نی ساخته می شود و استفاده های متفاوت از آن را ثبت کنید. چه تغییراتی بر نی انسان بوجود می آورد تا آن را برای استفاده خاص خود آماده کند. از چه ابزاری برای این کار استفاده می کند. استادهای تولید کننده چه کسانی هستند و طی چه زمان و چه مراحلی این کار را انجام می دهند. با گذر زمان خواهید دید تعداد قابل توجهی عکس و یا اشیائی از نی دارید و این میشود اولین مجموعه شما: نی بافته شده، نی بصورت بخشی از یک ابزار، نی به صورت ساز. در هر یک از اینها نیز تنوع وجود دارد.
گاه به یک شیئی به صورت تک میپردازید و گاه می بینید در یک فرهنگ از آن کنار شیئی دیگر استفاده می کنند. هرگاه به صورت مکرر از یک شیئی در کنار شیئی دیگر استفاده اش را شاهد بودید، آنگاه متوجه یک طرح فرهنگی می شوید که مثلا استکان همیشه کنار نعلبکی می آید و یا وسیعتر کنار سماور و پارچ آب و کاسه زیر آب سماور وغیره. پس کار شما می شود گردآوری یک شیئی در انواع آن و سپس یافتن هر طرحی که که در آن از این شیئی همراه با اشیائی دیگر استفاده شود، که نهایتا تشکیل یک طرح فرهنگی را بدهد. بنابراین شیئی و انواع آن، تمام نمونه هایی که بتوانید از آن بیابید، و طرح ها ی فرهنگی که در آن این شیئی را می یابید، تمام اینها تشکیل دهنده مجموعه شما می شود. ممکن است ناگهان متوجه شوید که از استکان در هنر حرکات موزون بدن برای نشان دادن توان هنرمند استفاده شود، در چنین صورتی عکس از یک نقاشی و یا موضوع می تواند بر اطلاعات شما بیفزاید.
کلا چه اشیائی برای گردآوری مناسب هستند؟ آیا آنها باید نو باشند و یا مستعمل؟ همه اشیاء برای مطالعه مناسب هستند ، و ناب و اصیل بودن شرط نیست. اول لازم است شیئی مورد علاقه گردآورنده باشد و طی کار متوجه دلایل خویش برای این علاقه می شود و به آن توجه خاص مبذول خواهد داشت. هر شیئی که بتواند در مورد یک فرهنگ اطلاعاتی بدهد، مناسب است، و کدام شیئی است که حاوی اطلاعات نباشد؟ همه اشیاء دارای اطلاعات هستند و این گردآورنده است که حتی نکات پوشیده معنا را میتواند پیدا کند. امروز با امکان گرفتن عکس و قراردادن آنها و رده بندی آنها میتوان مجموعه هایی درست کرد و از تمام آموزشی که در این زمینه امکان پذیر هست بهره مند شد. اما هیچ عکسی جایگزین کننده شیئی نیست که میشود آن را لمس کرد به آن بازگشت و همه جوانب آن را سنجید. آیا اشیائی که این چنین حاوی معنا هستند باید شناسنامه داشته باشند؟ چرا و حا ل شرح شناسنامه هر شیئی را می دهیم تا برای هر آنچه گردآوری کردید از ابتدا شناسنامه اش را نیز صادر کنید و با گذر زمان بر آن بیافزایید.
شناسنامه مجموعه:
1– شماره شیئی، که با دادن سال خرید یا بدست آوردن آن بصورت هدیه یا هر راه دیگر به آن دست یافته اید، و شماره ای که خودتان به آن نوع شیئی می دهید که از 1 شروع می شود و سپس اینکه این چندمین شیئی از این نوع است: بنابراین اولین شماره شما برای اولین شیئی مورد توجه تان میشود:
1 – 1 – 1403
2- مکان که شیئی آنجا خریداری شده است.
3- نام شیئی، بصورت صحیح آوانویسی شده و به زبان فارسی
4- محل ساخت، با قید نام قوم سازنده، محل استفاده از آن
5- نام سازنده در صورت امکان
6- محل استفاده از آن، نحوه استفاده
7-مواد خام استفاده شده در ساخت، مراحل ساخت
8- انواع هنرهای کار شده بر روی شیئی و نام آنها و اگر انجام دهنده آن متفاوت از سازنده است.
9- افراد استفاده کننده (کودک، زن یا مرد) و نحوه استفاده، در خانه یا غیر
10- قیمت شیئی در زمان خرید
11- اگر از آن شیئی نمونه ای دیگر موجود دارید، یا اگر عکس از آن دارید، شماره آن عکس را قید کنید.
12 کتابشناسی مربوط به شیئی در صورت موجود بودن.