فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، لدیز  

در جنوب شرق ایران در منطقه ای واقع در ناحیه لدیز سیستان آثاری از دورۀ زیرین دوران پارینه سنگی جدید حدود 200 تا 100 هزار سال پیش یافت شده است.

Hume, G .W. 1976

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه بمپور

این آثار در کنار رود بمپور در درۀ هلیل رود واقع شده اند. از این تپه آثاری از پایان هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد به دست آمده است.

نگهبان، 399 : 1376

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه خورآب  

تپه خورآب در نزدیکی خورآب در سیستان واقع شده است. در این محل آثاری از پایان هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد یافت شده است.

نگهبان، 400 : 1376

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه دامین  

آثار به دست آمده از تپه دامین مربوط به پایان هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد است. تپه دامین در نزدیکی بمپور خور آب واقع شده است.

Vanden Berghe , L , 1969: 18

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه ده قاضی  

آثار موجود در تپه ده قاضی مربوط به اواخر هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد است. این تپه در نزدیکی بمپور خورآب واقع شده است.

Vanden Berghe , L , 1969

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه رامرود 

تپه رامرود در ناحیۀ سیستان، در مصب رود بیابان قرار گرفته است. از این مکان آثاری مربوط به هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد به دست آمده است.

Vanden Berghe , L , 1969: 16

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه کتوکان 

آثار موجود در تپۀ کتوکان مربوط به اواخر هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد است. این تپه در نزدیکی بمپور خورآب واقع شده است.

Vanden Berghe , L , 1969: 18

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه کلات گرد

کلات گرد تپه در ناحیه سیستان، در مصب رود بیالان قرار گرفته است. در این تپه آثاری مربوط به پایان هزارۀ پنجم و هزارۀ چهارم پیش از میلاد یافت شده است.

Vanden Berghe , L , 1969: 16

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه مشی  

مشی تپه در سیستان در مصب رود بیالان واقع شده است. در این تپه آثاری مربوط به پایان هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد یافت شده است.

Vanden Berghe , L , 1969: 16

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه مولا

این آثار در محلی به نام مولا در نزدیکی بمپور و خورآب واقع شده اند. قدمت این آثار مربوط به پایان هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد است.

Vanden Berghe , L , 1969

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، شهردراز  

آثار قدیمی شهردراز در حدود بمپور و خور آب واقع گردیده است. قدمت این آثار به پایان هزارۀ پنجم وهزارۀ چهارم پیش از میلاد بر می گردد.

نگهبان، 400 : 1376

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، تپه سرخ داغ 

تپه سرخ داغ در نزدیکی منطقۀ نادعلی سیستان قرار دارد. حفاری این تپه به وسیلۀ هیأت فرانسوی انجام گردید. در این تپه آثاری از هزارۀ دوم و اوایل هزارۀ اول بدست آمده است.

Ghirshman , R , 1939: 42

فارس، سیستان، آثار دیرینه شناسی، چاه حسینی

آرل استاین در سال های 6-1935 میلادی اقدام به حفر 3 گمانۀ آزمایشی در این تپه کرد که سفال های بدست آمده از این حفاری ها مشابه سفال های ابلیس I و II و بردسیر بودند. همچنین سفال ویژه چاه حسینی بدست آمد که دارای تزئین دو رنگ بود و اکثریت عنصر نقشی را در آن نقش ساعت شنی تشکیل می داد.

ملک شهمیرزادی،412-411: 1378

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan