گزارش نشست اهمیت فرهنگ صنعتی در وضعیت کنونی چین

نشست علمی «اهمیت فرهنگ صنعتی در وضعیت کنونی چین» روز دوشنبه دوازدهم بهمن ماه در محل تالار ناصرخسرو دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان زبان چینی و علوم اجتماعی با سخنرانی خانم دکتر سهیلا میرشمس شهشهانی برگزارگردید.

در ادامه بخش هایی از سخنرانی دکتر شهشهانی آمده است:

 آنچه که باعث شده چینی ها به جمعیت موفق در جهان تبدیل شوند عمل به گفته های کنفسیوس برمبنای آموزش های رفتاری، اخلاقی و علمی و توجه به عوامل خاصی است که اهمیت ویژه ای داشتنه اند. برای مثال نظام چین در از بین بردن طبقات مختلف و حفظ روابط خویشاوندی موثر بوده است.

10سال بعد از انقلاب فرهنگی چین، چینی ها شروع کردند به مطرح کردن این سوال که آیا آنچه که درحال حاضر درحال وقوع است صحیح است؟ تحقیقات وسیع و جلسات متعدد سیاستمداران، نخبگان وهنرمندان به سمت تاکید بر روبرو شدن واقعیات در برابر افکار پیش رفت به طوری که نظریه حاصل این بود: از برج عاج راه حلی به دست نمی آید و باید به واقعیات توجه کنیم. توجه به واقعیات در واقع درک نیازهای مردم و بهره مندی مردم از فرهنگ است.

در ادامه دکتر شهشهانی 3 مفهوم را برای شناخت فرهنگ ارائه نمودند، فرهنگ عوام که سازنده آن مشخص نیست و نیاز به سرمایه گذاری ندارد و به سادگی بین مردم اجرا می شود و از گروهی به گروه دیگر حرکت می کند. فرهنگ خواص که در جوامع طبقاتی به وجود می آید و افراد در طبقات بالاتر بیشتر از این فرهنگ بهره مند می شوند. فرهنگ کالا یا فرهنگ صنعتی که در واقع به منظور تولیدات فرهنگی خاص اما انبوه ومتنوع تحقیقات بسیاری در آن انجام می شود. این تحقیقات برای شناخت عظیم از سلیقه مردم وشناخت اشیایی که خریدار خود راداشته باشد بسیار موثربوده است. تولیدات شناخته شده باید به صورت انبوه با تنوع بالا در سطح وسیعی از نقاط مختلف دنیا در دسترس باشد. در واقع می توان گفت بر آورده کردن التذاذ روحی از طریق پیوستن به بازار کالا تحقق یافت.

برای برآورده شدن نیاز فرهنگی در چین، نظرات و ایده ها در سطح وسیعی به اجرا درآمد مثلا ایجاد موزه روستایی، ایستگاه های فرهنگی، کتابخانه ها، برگزاری مراسم وفستیوال های خاص هر منطقه، سرودخوانی و غیره از فعالیت هایی بود که چینی ها انجام دادند.

فعالیت های فرهنگ صنعتی چین برای به وجود آوردن کار، خلاقیت و کشف استعداد ها باهدف خدمت به مردم وبرطرف کردن نیازهای مردم که به حقوق شان برسند انجام شد. چینی ها براین باورند که سرمایه گذاری در فرهنگ صنعتی آلودگی محیط زیست ندارد البته که این نوع از تولیدات آلودگی محیطی کمتری دارند.

دنیای بازار افراد را مبدل به خریدار نمی کند بلکه خریدار است که انتخاب می کند و به اشیا ارزش می دهد. اشیا به صورت نمادین برای نشان دادن هویت بسیار کارآمد هستند چرا که در عصرسرعت، زمان برای معرفی هویت محدود است و این فرهنگ صنعتی است که درتوانمندسازی فرد برای شخصیت وهویت سازی بسیارموثراست. بازار دائما درحال چرخش است تا شمارا راضی کند این شما هستید که انتخاب می کنید که متعلق به چه گروهی باشید.

توانایی تولید موفق در واقع به علت پشتوانه‌ی فرهنگی عظیم چین و تلفیق آن با ایده های جدید بوده است. امروزه می بینیم که چینی ها در مقایسه با غربی ها بیشتر علاقه مند به دور هم جمع شدن و جشن گرفتن هستند و این به این دلیل است که کنفسیوس به برگزاری مراسم های مختلف اهمیت می داد و درکل منشا این رسم مهم نیست، در واقع مهم گردهمایی است که باعث ایجاد رابطه یا حفظ آن میان انسان ها می شود.

در ادامه نشست با نمایش عکس هایی از روستاهای گردشگری چین، دکتر شهشهانی در این زمینه اظهار داشتند: تبدیل یک روستا به محل گردشگری نوعی سرمایه گذاری موفق بوده است که تولیداتی در پی داشته است. به طورمثال استفاده ازاسطوره بومی درجشن های مردمی، نقاشی کشیدن از فعالیت های مردم روستا روی دیوارها، برگزاری نمایش های مختلف و استفاده از بیننده برای گیرایی بیشتر، استفاده از تولیدات خوراکی و کشاورزی منطقه و در انتها ایجاد فضای تعاملی ونظرخواهی از بیننده از کارهایی است که در این زمینه انجام داده اند. درمجموع می توان گفت مبدا فرهنگ صنعتی، سیاستمداران چینی بوده اند که باتوجه به حس داشتن با شناخت نیازها وبرطرف کردن آن چرخه را فعال نگه داشته اند.

برگرفته از سایت رسمی انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی

اشتراک گذاری:

slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan