قوم قشقایی، موسیقی
قشقایی، موسیقی، آشیقها
آشیقهای قشقایی احتمالاً از طوایف هنرمند و بسیار قدیمی ترک میباشند که از قفقاز و شیروان و شکی به آذربایجان مهاجرت نموده و سپس تعدادی به فارس کوچ کردهاند. آشیقها برای هر رویدادی، چه غمناک و چه شادی نوایی دارند. ساز اصلی آنها «چگور» است. آشیق به نوازدهای گفته میشود که در اعیاد و جشنها ساز مینوازد و به همراه آن آواز میخواند.
دُرداری، 117ـ116: 1388
قشقایی، موسیقی، چنگیان
چنگیان اجراکنندة موسیقی قومی قشقایی و نوازنده «کرنا» و «نقاره» هستند. اجرای موسیقی توسط چنگیان در مراسم مختلف از جمله در عید نوروز، عروسیها، سایر مراسم شادی و همچنین در مراسم سوگواری است.
دُرداری، 132: 1388
قشقایی، موسیقی، ساربانان
ساربانان موسیقیدانان غیرحرفهای هستند. آنان آهنگهای قوم قشقایی را با نی مینوازند. کلیة آهنگهایی که مینوازند دربارة زندگی و حال و احوال و پیشة خودشان است. از آهنگهای آنان میتوان «گدن دراغا» اشاره کرد که در وصف شترهای در حال حرکت است.
دُرداری، 134: 1388
قشقایی، موسیقی، رقص، رقص آسنا
در این رقص، رقصندگان سه قدم بهطور ضربی به جلو برمیدارند و دو قدم به عق برمیگردند و این رفتار طوری تنظیم شده است که از دایرة منظم رقص خارج نمیشوند، ریتم این نوع رقص به نسبت رقصهای دیگر آرامتر است.
دُرداری، 159: 1388
قشقایی، موسیقی، رقص، رقص چوببازی (مدو)
در این رقص چوببازی با نوعی موسیقی همراه است، که در آن دو یا چند مرد با حالتی حماسی و هماهنگ با ضرب آهنگ موسیقی، نبردی نمایشی را بهاجرا درمیآورند. این رقص در فضای باز اجرا میشود، و موسیقی آن با کرنا و دهل است.
دُرداری، 160: 1388
قشقایی، موسیقی، رقص، رقص دستمال
زنان با لباسهای رنگارنگ در این رقص شرکت میکنند، دو عدد دستمال در دو دست خود میگیرند و با تکان دادن دست و پا و جلو و عقب رفتن، در محیط دایرة فرضی با آهنگ سازودهل به حرکات موزون و منظم میرقصند. در رقص دستمال آهنگهای مختلف و متعدد نواخت میشود.
دُرداری، 159ـ158: 1388
قشقایی، موسیقی، رقص، رقص چهاردستمالی
این رقص بهصورت سه قدم به جلو و یک قدم به عقب است که حرکت دست و دستمال و پا متفاوت است، یعنی پای چپ با دست راست و پای راست با دست چپ هماهنگ میشود و بستگی به هنر رقصنده میتواند افقی بالاوپایین و به طرفین هماهنگ شود.
دُرداری، 159: 1388
قشقایی، موسیقی، رقص، رقص سربازی
در این نوع رقص نیز حرکات پاها مثل رقص آرام است با این تفاوت که رقص ریتم تندی دارد. اجراکنندگان رقص دستمالها را تندتند دور سر میچرخانند و روی شانهها میاندازند. گامها نیز بهصورت تند به طرف جلو برداشته میشوند ولی رقصندگان به عقب برنمیگردند.
دُرداری، 159: 1388
قشقایی، موسیقی، رقص، رقص مجسمه
این رقص با آهنگ ساز اجرا میشود. هروقت که نوای ساز قطع میشود، رقصکننده نیز در همان حال به آن حالتی که آخرین لحظه آهنگ بوده، در جای خود میایستد و تا آهنگ بعدی نواخته نشود حق ندارد از جای خود حرکت کند.
دُرداری، 159: 1388