آذری، اردبیل، هنر، فیلم مستند
آذری، اردبیل، هنر، فیلم مستند، “آرا”
نام کارگردان: داور علائی
زبان: ترکی آذری
زیرنویس: انگلیسی
زمان: 17 دقیقه
سال: 2001
موضوع: مرزنشینی سیاسی و مرز فرهنگی
تاکید اصلی فیلم تضاد عرصه های فرهنگ و سیاس می باشد که مرز که در ابتدای فیلم تابلویش را می بینیم و رودخانه که حد فاصل دو کشور ایران و آذربایجان می باشد، نمی تواند مرز گفتگوی روستانشینان که در مرز زندگی می کنند، باشد، اما می تواند مشکلاتی ایجاد کند که این بار عشق سرباز و دختر این مشکل می باشد.
درحالی که پیرزن نماز می خواند، کارگردان در تصویری از تلویزیون، اسیران ایران را نشان می دهد، همراه با موسیقی و شعر در وصف وطن که نقش رسانه در ایجاد هویت را نشان می دهد و پرچم نصب شده بر دیوار بیرونی خانه و در نهایت سربازی که به دختر مورد علاقه خود در آن طرف مرز و رودخانه نمی رسد و پیرزن زخمی از سیم خاردار و رودخانه که حامل پیام و نشان عشق می باشد همراه با موسیقی و نوای آذری.
فیلم با ایجاز به پیش می رود، ولی نشانه های عشق بین سرباز و دختر و ازدواج زیاد گویا و دقیق نیست و نشانه های تصویری درستی به کار برده نشده است و در صحنه های پایانی فیلمساز از نمادگرایی سود جسته که باز هم در کلیت اثر بی معناست، ولی وضعیت دو گروه هم زبان و هم فرهنگ در دو کشور مستقل را به خوبی متذکر شده است.
آذری، اردبیل، هنر، فیلم مستند، “سارا انار دارد”
نام کارگردان: داور علائی
زبان: فارسی
زیرنویس: ندارد
زمان: 10 دقیقه
موضوع: معلم و مرگ دخترش
ایجاد پیوند بین فرهنگ که آموزش و پرورش در اینجا می باشد با زندگی و وقایع روزمره، معلم دخترش را در ارتباط با چیدن انار از دست می دهد و در کلاس درس «سارا انار دارد» را ارائه می دهد و این وقایع در یک همپوشانی ذهنی، افکار و تخیلات معلم را آزار می دهد. در انتهای فیلم، کودکی اناری به معلم می دهد. اگرچه فیلمساز قصد ایجاد و ارتباط بین مفاهیم انتزاعی و زندگی را داشته و تا حدودی عناصر فرهنگ مادی محل مانند معماری، طراحی داخلی ساختمان و پوشاک را به تصویر کشده است، اما ایده فیلم به طریقی تصویری و صحیح انتقال پیدا نکرده است.